Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av _hagitch_
Hej!
jag har samma problem som många andra AWD ägare. Nämligen att fyrhjulsdriften inte fungerar. Jag har provat att snurra på framhjulen när bilen är upphissad och då snurrar inte kardanaxeln, så de borde väl vara vid vinkelväxeln felet är? Men jag undrar om det är den lilla hylsan med splines på eller om de kan vara någonting annat som är vanligt att det går sönder. Sen undrar jag hur hylsan sitter fast? jag har läst någonting om att den är limmad? Vad skalla man använda för lim om man byter denna?
Användarvisningsbild
av ketto
Hylsan är inte limmad va ja vet! Utan i vinkelväxeln är kronhjulet eller va de heter limmat! I nyare vinkelväxlar är den svetsad!
Så, mest troligt är de att hylsan har gett upp på din bil!
Användarvisningsbild
av ketto
_hagitch_ skrev:okej okej:) men måste man ta bort drivaxeln för att få bort vinkelväxeln? :P
jepp
Användarvisningsbild
av CarMan
du ska kolla om kardanaxeln rörsig eller ej, inte om bakhjulen rörsig !

den splinsade hyllsan är varken limmad eller svetsad. den siter helt löst ellr borde sitta löst.
jag har varit med om att den trilla bort, eller går att ta med fingrarna, men jag har också varit med om at jaag får presa bort den med X antal tons tryck.
av _hagitch_
CarMan skrev:du ska kolla om kardanaxeln rörsig eller ej, inte om bakhjulen rörsig !

den splinsade hyllsan är varken limmad eller svetsad. den siter helt löst ellr borde sitta löst.
jag har varit med om att den trilla bort, eller går att ta med fingrarna, men jag har också varit med om at jaag får presa bort den med X antal tons tryck.
jo jag mena kardanaxeln:p är lite virrig :P hehe.. okej.. då låter de inte så jättesvårt alltså..får se, kanske tar tag i det i helgen :)
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]