...

Moderator: Moderatorer

Grammse skrev:När ändrades lagen att man inte får ta flera än det finns bältade plattser för?
Som tidigare sagts så när jag tog körkort för miljoner år sedan var det helt okej stoppa in flera i bilen en kortare sträcka enligt läraren som höll i teorikursen ....

Tänk att jag visste att den frågan skulle komma..... :D

Citat från polisen hemsida:

Är det tillåtet att ta fler passagerare än vad det finns bälten för?Detta gäller fr.o.m. 1 juli 2006:

I en bil får inte fler passagerare tas med än den är registrerad för och passagerare ska färdas på de platser som är avsedda för dem
Tomas88 skrev:Okej. Tack sewe. Då är det alltså klart att det inte är tillåtet.
Men vem skulle åka dit på det? Förare, obältad passagerare eller båda?
Vet ej, har sökt men har inte hittat men jag skulle tro att det är föraren eftersom han är ansvarig över fordonet men det är bara vad jag tror
Och jag "har hört" att det är det är den obältade personen som åker på det. En kompis blev stoppad i somras, och hans tjej åkte utan bälte. Dom pratade inte alls med han om det faktum att hans passagerare åkte utan bälte, utan polisen gick runt på passagerarsidan och pratade med henne direkt. Men hon fick bara en tillsägelse, av någon konstig anledning.
Det är ju dock vitt skilda saker eccy, använder man inte bälte så är det personligt ansvar om man är över 15år. Men nu pratar vi om att vara 6e personen i en bil registrerad för 5 personer.

Tomas, om du nu funderar på att köra polarna hem från krogen och dom är en för mycket och nu inte har någon annan moralisk betänkehet mot det än att du kan få böter så är det väl bara att göra upp att dom får stå för böterna om ni blir stoppade?
Jag har inte tänkt köra någon sådan resa men anledningen till att jag frågar är att det var en som föreslog detta och diskussionen kom då upp.
Personerna jag skulle skjutsat har nu fixat resan på annat sätt.
Jag sa att det nog ändå inte var så bekvämt för 4 vuxna i baksätet på en s40. Tycker själv det är trångt med tre pers. :wink:
Tysta sommardäck V90

Ett däck som är homologiserat och mä[…]

Batmacs Model 3 2020 - Enemy

Snyggt! Bävar inför bromsjobbet, det ver[…]

Polestar 4

Jag följer flera Polestar grupper på Fa[…]

Hi Volvo fan :-) I`m new hear so its my first thr[…]