Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev: Nu får det ju mig att välja bort XC60 till förmån för XC70 som drar 2100 med samma manuella drivlina.
Då får du ju en snyggare och större bil för samma pengar :)
PRIUS skrev:
VedbändeRidläger skrev:
PRIUS skrev:Viktigt är väl även att man har körkort som räcker för det man drar, idag är väl nästan alla som drar häst med släp olagliga då man lätt kommer över 3500 kg!
Där sa du något som fler skulle läsa!!! För att kunna dra något sånär last "typ" två hästar Ca: last 1000 kg + släpets vikt som mitt fall är 1200kg så blir det inte mycket kvar till bilen!!! Helt klar att fler skulle ha B.E. behörighet & i och med det även har kunskapen . B behörighet tycker jag är okay så länge man inte ger sig på släp & det ansvar det innebär , man kanske skulle ha ett körkorts test för b + lätt släp, eller är jag hel fel ute!?? Jag har idag köpt en Ford Ranger 4wd med både hög & låg växel & det bästa av allt är drag vikten!! 2800kg
Heico-Dragon :lol:
Man bör tänka på att om det händer en olycka och det visar sig att man kört med totalvikt högre än körkortet medger så kan man bli skadeståndsskyldig för allt som försäkringsbolagen skulle stått för!
det tror jag inte.
men man åker ju på vorslöshet i trafik m.m. går nog köre en hel del kombinatioer som gör att det blir dyrt.
Visst,!?det är en jungel med tjänste vikt kontra Tågvikt men man brukar säga att släpet aldrig får väga (max last + tjänste vikt) får väga mer än släpfordonet´s vikt & aldrig mer än 3500kg för hela ekipaget på b-behörighet!!! jag har kört Bmw 530da i flera år & blivit borskämd med att "köra" lagligt, så när jag sa till försäljaren på Volvo att om dom "bara" hade en vettig bil att dra med så skulle jag slå till direkt!! 2 dagar senare så skrev vi på för en XC-70-d5 , just för den höga dragviktens skull!! Nu skall till läggas att jag har fult behörighet på körkortet, så i mitt fall kan jag gå högre än 3500kg. Har haft XC-70´n i två månader & är helnöjd. Bara lite små saker som stör!! Typ interfacet & volymen på Blåtanden!!
Heico-Dragon
Testade Tiguan innan jag köpte V70:in och visst, det är en helt okey bil, dock mycket plastigare än volvon.

Men den absolut största nackdelen jag kunde hitta på Tiguan är att det är en 25 cm hög lasttröskel bak, visst det går att köpa till ett höjt golv, men då minskar ju utrymmet så mycket så då får man inte in nånting i den tycker jag..
Variosboy skrev:Testade Tiguan innan jag köpte V70:in och visst, det är en helt okey bil, dock mycket plastigare än volvon.

Men den absolut största nackdelen jag kunde hitta på Tiguan är att det är en 25 cm hög lasttröskel bak, visst det går att köpa till ett höjt golv, men då minskar ju utrymmet så mycket så då får man inte in nånting i den tycker jag..
Min far sneglade på Q7án när han skulle byta bil, han var nämligen inte nöjd med växellådan i sin Touran!! så han sa till föräljaren att han tänkte köpa en Mersedes så han fick "lite" mer kvalitét för pengarna, då undrade föräljaren varför han inte köpte en "riktig" bil & menade på att Bmw-X5 skulle vara det optimala bilen!!!! Sagt & gjort Han köpte en X-5á men han tycker att alla glor på honom !!! men helt klart X-5án är väldigt hög både insteg & bagage, Vi tyckte dock att XC-90´n kändes lite för pappersaktig!! :-)-)
VedbändeRidläger skrev: Min far sneglade på Q7án när han skulle byta bil, han var nämligen inte nöjd med växellådan i sin Touran!!
Vad har växellådan i en Touaran med Q7 att göra? Finns inte en skruv i dem som är lika.
andreas_lofgren skrev:
VedbändeRidläger skrev: Min far sneglade på Q7án när han skulle byta bil, han var nämligen inte nöjd med växellådan i sin Touran!!
Vad har växellådan i en Touaran med Q7 att göra? Finns inte en skruv i dem som är lika.
Saken var den att han gick ifrån 140hk automat till 170hk manuell Båda touran den på 170hk hade en tendens att sätta i halsen & lämnade föraren med motorstopp ständigt!! När sedan han var inne & besiktiggade sitt släp fick även han på bilprovningen 3 st motor stopp, Det var droppen!!? Då hade han läst om turareg (V-10án) och jag proppsede på XC-90!! Då tyckte han att Q7án var topp off the line!!! Men det är helt klart att dom här bilarna skiljer sig åt!!! Q-7àn var väldigt trång i coupe´n Bmw´n kändes rymmligare på nått sätt!? ??:-/ Men så är det här med att välja rätt bil ett verkligt gissel!!! & samtidigt en väldigt dyr historia, så det gäller att fatta rätt beslut
Det känns fortfarande som om Volvo skulle ha en starkare diesel med mer vrid!! Jag tror att en 5á med dubbelturbo skulle göra susen & kanske något större motorvolym!! X-5án är riktigt go i vridet men så har den också dubbel turbo & en sexa på 3liter!!
VedbändeRidläger skrev: Saken var den att han gick ifrån 140hk automat till 170hk manuell Båda touran den på 170hk hade en tendens att sätta i halsen & lämnade föraren med motorstopp ständigt!! När sedan han var inne & besiktiggade sitt släp fick även han på bilprovningen 3 st motor stopp, Det var droppen!!? Då hade han läst om turareg (V-10án) och jag proppsede på XC-90!! Då tyckte han att Q7án var topp off the line!!! Men det är helt klart att dom här bilarna skiljer sig åt!!! Q-7àn var väldigt trång i coupe´n Bmw´n kändes rymmligare på nått sätt!? ??:-/
Har din far hört talas om Automatlåda?
Rätt stort lyft att gå från en liten minibuss till en X5, särskilt ekonomiskt, tre gånger pengarna bara :)
Varför ens överväga en Touran om man har den budgeten för bil?
VW Multivan ligger väl åtminstone något närmare än en Touran?!
Vare sig XC60, XC70 eller XC90 konkurrerar väl med X5 35D?
kave skrev:
VedbändeRidläger skrev: Saken var den att han gick ifrån 140hk automat till 170hk manuell Båda touran den på 170hk hade en tendens att sätta i halsen & lämnade föraren med motorstopp ständigt!! När sedan han var inne & besiktiggade sitt släp fick även han på bilprovningen 3 st motor stopp, Det var droppen!!? Då hade han läst om turareg (V-10án) och jag proppsede på XC-90!! Då tyckte han att Q7án var topp off the line!!! Men det är helt klart att dom här bilarna skiljer sig åt!!! Q-7àn var väldigt trång i coupe´n Bmw´n kändes rymmligare på nått sätt!? ??:-/
Har din far hört talas om Automatlåda?
Rätt stort lyft att gå från en liten minibuss till en X5, särskilt ekonomiskt, tre gånger pengarna bara :)
Varför ens överväga en Touran om man har den budgeten för bil?
VW Multivan ligger väl åtminstone något närmare än en Touran?!
Vare sig XC60, XC70 eller XC90 konkurrerar väl med X5 35D?
Ekonomi///Helt klart att "bilarna" har olika prislapp , men det behöver inte säga att en dyr bil är en bättre bil!! :-(O) Jag vill påstå att volvo helt klart pallar konkurensen! Mitt senaste volvo köp hamnade på 560000 kr Farsan´s
X-5 gick på runt 700000 Helt klart kan man säga att jag fick en mer utrustad kärra än han fick!!! & jag vet inte vad man får för pengarna om man väljer Tiguan Tuareg Benz!??? Men min fråga var vilket 4-Hjuls drivna diesel lok som är RIMLIGT BÄST!!??? I mitt fall så kanns det bättre med en Volvo än en Tyskbil som grannarna blir avis på!!
Ingen som komenterade när vi bytte ifrån Bmw Till Volvo, däremot när jag köpte Bmw´n förra gången :D
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]