...

Moderator: Moderatorer

Jag har en lite fundering.
Jag vet ju att det är föraren som ansvarar för att personer under 15 år har bälte.
Men om man skulle skjutsa fem vuxna passagerare, alltså vara 6 pers i en bil för 5 pers.
Vem är det då som åker dit om man blir stoppad. Föraren eller den obältade passageraren om fyra st sitter bältade? Eller kanske båda.
Tomas88 skrev:Jag har en lite fundering.
Jag vet ju att det är föraren som ansvarar för att personer under 15 år har bälte.
Men om man skulle skjutsa fem vuxna passagerare, alltså vara 6 pers i en bil för 5 pers.
Vem är det då som åker dit om man blir stoppad. Föraren eller den obältade passageraren om fyra st sitter bältade? Eller kanske båda.
Jag skulle gissa på föraren, borde tyckas att det ligger under hans ansvar
Förr så räckte det med så länge alla bälten användes(4 passagerare) så kunde du tryckas in hur mycke folk du vela så länge inte totalvikteen överskreds, tack o lov så har dom ändrat den lagen nu
Föraren har inget juridiskt ansvar för straffmyndiga personer då de ansvarar för sina egna handlingar och även betalar sina böter.
Om man som förare skulle bli inblandad i en olycka där den obältade passageraren indvalidiseras eller omkommer kommer nog alla normalt funtade personer ändå att känna sig skyldig på något sätt.
LarsBd skrev:Föraren har inget juridiskt ansvar för straffmyndiga personer då de ansvarar för sina egna handlingar och även betalar sina böter.
Om man som förare skulle bli inblandad i en olycka där den obältade passageraren indvalidiseras eller omkommer kommer nog alla normalt funtade personer ändå att känna sig skyldig på något sätt.
Fast om det är en passagerare för mycke än va bilen är registrerad för så borde det falla på föraren som är ytterst ansvarig över fordonet
kör man båt, så är det alltid skepparen som har ansvar.
så jag tror att föraren är den som är ansvarig för "lasten"
LarsBd skrev:Det är nog ytterst sällsynt med bälten i en båt.
Tror du även att det är föraren i en buss som är ansvarig för att alla över 15 år sitter bältade?
Fast nu var ju frågeställningen så att det gällde den 5:e passagerare i en bil registrerad för 4 passagerare, 2 skilda saker
När ändrades lagen att man inte får ta flera än det finns bältade plattser för?
Som tidigare sagts så när jag tog körkort för miljoner år sedan var det helt okej stoppa in flera i bilen en kortare sträcka enligt läraren som höll i teorikursen ....
var det inte någe konstigt med det där? har dom ändrat eller är det fortfarande så att man måsta vara bältad på de platser det finns bälte. lyckas du kläma ned nån imelan desa platser så får man sitta obältad, bara man inte överskrider max lasten.
(är väldigt osäker)
men själva ansvars frågan bör ju hursomhelst hamna hoss den som framför fordonet, eller?
Volvo 940 maxxecu mini bygge

Tänker du göra en ny kabelhärva ell[…]

Ja jag kommer ju iallafall ha ut pinnarna varje d&[…]

Löste sig detta för TS genom att byta br[…]

Om det ska va en v40 och 100mil i veckan så […]