Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
Skulle återkomma med förbrukning och det blev 54mil stadskörning mestadels med minusgrader och slog i 56liter, samt varm och skön bil vid avfärd (diesel och manuell låda). Vad den drar per mil beror på hur man resonerar, räknar man in att den ska vara "varm o go" så drar den faktiskt över liter/mil eller så mätar man enbart vad den förbrukar under färd, men det vet man ju inte mera än vad färddatorn visar och då blev det 0.72l/mil. Japp, närmare sanningen än så kommer man inte.
Och idag var dieselpriset bara 14öre dyrare än bensin och kostade 10,69:-/L.
av Lövet
perhall skrev: S40T5 är inte särskilt törstig (den har t ex varit snålare än A3 2,0 200 hk i tester) men kombon automat och stadstrafik kan, beroende på hur man kör och vilken typ av stadskörning, dra upp förbrukningen ordentligt.
Jotack, jag vet :-(O)
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Körde långkörning idag, ca 9 timmar. Låg sällan över 120 km/h. Mestadels höll jag mellan 80-110 km/h. Vid ca 73 mil tankade jag i dryga 54 liter. Det kändes mycket bra.

Var isiga vägar och en hel del snö. Gjorde flera omkörningar med full gas men var noga med att inte försöka överstiga 110-120 km/h.

V70N D5 AWD Automat
Senast redigerad av 1 Barkbiten, redigerad totalt 0 gånger.
av Amli
Barkbiten skrev:Körde långkörning idag, ca 9 timmar. Låg sällan över 120 km/h. Mestadels höll jag mellan 80-110 km/h. Vid ca 73 mil tankade jag i dryga 54 liter. Det kändes mycket bra.

Var isiga vägar och en hel del snö. Gjorde flera omkörningar med full gas men var noga med att inte försöka överstiga 110-120 km/h.
V70 II? Manuell eller automat?
Användarvisningsbild
av len
Kanske nämnts tidigare: Med diesel så startar bränslevärmaren automatiskt. Den kan göra 1 dl/mil och kan gå hela tiden om det är riktigt kallt. Den lurar en på många liter under vinterhalvåret. Denna förbrrukning kommer inte in på färddatorn.
Körde 17000 mil med xc90. På den sjönk förbrukningen ca 10 % efter 1000 mil. På nya xc70, 3500 mil, drar lika som ny och nästan som den gamla xc90:an!! Lite törstig faktiskt. Har man någon trimbox, så lurar den insprutarna. Färddatorn säger att förbrukningen gått ner ca 20 %, medans verkligheten vid pumpen kanske säger 0-5 %
Användarvisningsbild
av gooose
len skrev:Kanske nämnts tidigare: Med diesel så startar bränslevärmaren automatiskt. Den kan göra 1 dl/mil och kan gå hela tiden om det är riktigt kallt. Den lurar en på många liter under vinterhalvåret. Denna förbrrukning kommer inte in på färddatorn.
Körde 17000 mil med xc90. På den sjönk förbrukningen ca 10 % efter 1000 mil. På nya xc70, 3500 mil, drar lika som ny och nästan som den gamla xc90:an!! Lite törstig faktiskt. Har man någon trimbox, så lurar den insprutarna. Färddatorn säger att förbrukningen gått ner ca 20 %, medans verkligheten vid pumpen kanske säger 0-5 %

Du som har och haft både xc90 o xc70II Kolla vikten på båda dessa vagnar ingen större skillnad XC70 II väger nästan lika mycket som XC90an och då inte så konstigt att dom nästan drar lika

//Goose
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Amli skrev:
Barkbiten skrev:Körde långkörning idag, ca 9 timmar. Låg sällan över 120 km/h. Mestadels höll jag mellan 80-110 km/h. Vid ca 73 mil tankade jag i dryga 54 liter. Det kändes mycket bra.

V70 II? Manuell eller automat?
V70N AUTOMAT AWD
Användarvisningsbild
av halmstaden
Drar dieselvärmaren så mycket? (1dl/mil)
Jag har hört något om en dl per timme eller runt där, men det kan ju vara fel.

Varför flyttar vi inte denna tråd till allmän bildiskussion, när folk skriver om andra modeller än det kategorin säger?
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Har nu sammanställt ett diagram över bränsleförbrukningen från hösten 2007 till och med januari 2009 gällande Volvo V70N AWD D5 Automat. Bifogar diagrammet nedan. Detta är alltså verklig förbrukning mätt antal liter vid full tank delat med antalet mil som bilen kört. Lägsta uppmätta är 0,726 (långkörning, vintertid, dubbdäck, ingen takbox, lugn hastighet) och högsta ligger på cirka 1,5 liter/mil (vinterkörning, slitna däck, felaktig hjulinställning, dieselvärmare och ganska aggressiv körning under svåra väderleksförhållanden). Kom gärna med kommentarer på detta. Ska försöka leta fram specifikationerna också för denna modell. Alltså vad den ska dra enligt Vägverkets listor.

Bild
av Lövet
Vad blir snittet? Skulle vara intressant att veta.

Måste också säga att detta ger en mycket mer balanserad bild än folk som säger att de drar 2-tonssläp på 0,8 lit/mil med sina D5or bara för att man lyckades se färddatorn visa detta under någon kilometer.
  • 1
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 56

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]

Om man ändå ska byta skivan, skär […]