Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tomas L skrev:Vi provkörde den redan för fyra år sedan, då med en helt annan motor och blev inte särskilt upphetsade. Den nuvarande 2-liters dieseln är mycket bättre, men det känns helt fel att välja en bil som vi ratade förra gången.
Vad åker du idag? Vilken bil var det som sopade mattan med BMWn förra gången du bytte?
Användarvisningsbild
av Tomas L
VolvoB20 skrev:
Tomas L skrev:Vi provkörde den redan för fyra år sedan, då med en helt annan motor och blev inte särskilt upphetsade. Den nuvarande 2-liters dieseln är mycket bättre, men det känns helt fel att välja en bil som vi ratade förra gången.
Vad åker du idag? Vilken bil var det som sopade mattan med BMWn förra gången du bytte?
Japp, Ford Maverick blev det! :) Den sopade faktiskt mattan fullständigt med den dåvarande X3:an om vi pratar körglädje, V6:an mosade X3:s då trötta och tråkiga 2-liters diesel.Tänk på att vi kom från en lika trött V70N med 140hk motorn. X3:an kostade dessutom en bra bit över 100 tkr mer. Då var vi dessutom tvungen att ta hänsyn till inköpspris/finansiering. Men nu är det faktiskt så att eftersom vi kan byta in våra nuvarande bilar så är månadskostnaden (under första året) för två Q5/XC60 billigare än vad en Maverick kostade för fyra år sedan. (Våra V70N köpte vi loss privat från firman och sålde med god vinst...)

Nu vill vi ha fyrhjulsdrift och hög markfrigång, fast med mer komfort och med en bra motor motor/drivlina. Nu har X3 betydligt bättre och trevligare motorer, men om jag får överdriva något så känns nuvarande X3 som en traktor jämfört med Q5 och XC60.
av Lövet
Tomas L skrev:Den sopade faktiskt mattan fullständigt med den dåvarande X3:an om vi pratar körglädje, V6:an mosade X3:s då trötta och tråkiga 2-liters diesel.
Så körglädje är alltså enbart rakt fram prestanda? Där skiljer 1,4 sekunder 0-100 km/h mellan Ford Maverick (8,78s) mot (10,2s). Förövrigt den slösaste dieseln i hela modellprogrammet, det finns betydligt värre grejer att plocka fram.
Användarvisningsbild
av halmstaden
Ja och då får du plocka fram en värre plånbok också... :roll:
V6an mosar väl X3 i soppaförbrukning också, åt andra hållet dvs :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Tomas L
andreas_lofgren skrev:
Tomas L skrev:Den sopade faktiskt mattan fullständigt med den dåvarande X3:an om vi pratar körglädje, V6:an mosade X3:s då trötta och tråkiga 2-liters diesel.
Så körglädje är alltså enbart rakt fram prestanda? Där skiljer 1,4 sekunder 0-100 km/h mellan Ford Maverick (8,78s) mot (10,2s). Förövrigt den slösaste dieseln i hela modellprogrammet, det finns betydligt värre grejer att plocka fram.
Det var tyvärr bara den dieseln som fanns på den tiden. Det skiljer nog ännu mer i omkörningsprestanda än acceleration, det var stor skillnad jmf med orkeslösa V70N 140hk och X3 2.0d. Att köra om en långtradare krävde planering och frustrerande lång fri sikt. Sedan vill jag minnas att X3 inte gick att få med automatlåda på den tiden, något som vi också var ute efter. Tro mig, "gamla" X3 var inte särskilt kul att köra.
halmstaden skrev:Ja och då får du plocka fram en värre plånbok också... :roll:
Japp, och denna gång så ligger bränsleförbrukning (kanske "räckvidd" mest av allt) högre på prioriteringslistan. Även om bränslepriserna är mer humana än för 6 månaders sedan. Men vi behöver inte större plånbok nu utan det blir billigare eftersom vi kan göra en kontantinsats (inbyte) vilket jag förklarade i mitt förra inlägg. :-)-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tomas L skrev:
andreas_lofgren skrev:
Det var tyvärr bara den dieseln som fanns på den tiden. Det skiljer nog ännu mer i omkörningsprestanda än acceleration, det var stor skillnad jmf med orkeslösa V70N 140hk och X3 2.0d. Att köra om en långtradare krävde planering och frustrerande lång fri sikt. Sedan vill jag minnas att X3 inte gick att få med automatlåda på den tiden, något som vi också var ute efter. Tro mig, "gamla" X3 var inte särskilt kul att köra.
halmstaden skrev:Ja och då får du plocka fram en värre plånbok också... :roll:

Japp, och denna gång så ligger bränsleförbrukning (kanske "räckvidd" mest av allt) högre på prioriteringslistan. Även om bränslepriserna är mer humana än för 6 månaders sedan. Men vi behöver inte större plånbok nu utan det blir billigare eftersom vi kan göra en kontantinsats (inbyte) vilket jag förklarade i mitt förra inlägg. :-)-)
Tittade själv på X3 fanns ju med massor av olika motorer "på den tiden", det fanns 2,5 bensin, 3.0 Bensin, 3.0 Diesel och automater alla varianter. Alla dessa var ju snabbare/roligare/vassare/bättre än Ford Maverick/Mazda Tribute, de lirade verkligen inte i samma liga.

Problemet var ju att BMW var för dyr bara, Ford/Mazda var ju duktigt billigare.
av Amli
XC90_Executive skrev:X3 är säkert bra fortfarande. Men den känns verkligen inte ny.
Håller med. Ser man till BMW´s i övrigt ganska fina och uppdaterade program känns denna modell väldigt gammal. Lite som förra modellen av X5 gjorde de sista två åren...
Vidare har jag aldrig tyckt om att köra den. Inredningen håller sämst upplevd kvalitet känsla av alla BMW samt att den stötiga bullriga gången gör sig illa på biltypen tycker jag. Men jag måste ändå poängtera att det beror helt på vad man jämför med. Jag skulle fortfarande ta den alla dagar i veckan före t ex Tiguan medan jag skulle välja GLK, Q5 och XC60 före X3.
  • 1
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 63
V90 läggs ner.

Det där beror mycket på hur man defin[…]

Pyspunka på ena framhjulet, så passade[…]

Jag skulle prova att reklamera för att se om […]

V70 2.4 orolig tomgång (ibland)