Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tims80
Hej !

Har köpt en s80 2.5 T -07 manual

jag har aldrig ägt en volvo och märker att bilen drar väldigt mkt då jag är van vid att växlar vid 3000 varv +-

hörde att man skulle ligga runt 1500 ????
är det inte lite för lite gas?
finns det någon länk eller någon som vet ungefär vad som gäller ?

tusen tack på förhand

Tim
Användarvisningsbild
av sand3rs
Vad innebär mycket?

Du känner väl hur motorn går när du lägger i växeln. Är växeln för hög så kan du ju inte undå att känna det. Själv har jag aldrig kollat på varvräknaren utan går enbart på ljud.
av RobertR
jag brukar köra mot färdatorn för att se när han börjar dra mycket soppa på växlarna. Går han för tungt brukar det synas ganska fort. Dock är färdatorn på volvon väldigt långsam så det är lite knepigare jämfört med andra bilar jag ägt.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Kanske skulle passa med en bättre rubrik?

2.5T är botten stark, men brukar absolut inte behöva gå över 2500 varv innan nästa växel slängs i

/Kalle
Användarvisningsbild
av CarMan
vill du acelerera fort, drar du längre på accelarna, än om du inte vill accelerare fort
av tims80
Klart att jag fattar att om jag vill köra snabbt så växlar jag senare , men i de andra bilarna jag har ägt så står det i instruktionsboken hur bilen trivs som bäst, men de senaste har jag legat och kört på runt 1500 varv, men funderar på om det blir så att jag ger bilen förlite gas?
Användarvisningsbild
av Tomas88
1500 varv är inga problem att ligga på om du inte har för brant uppförsbacke eller vill accelerera.
Skulle tippa på att 1500 är ganska nära det ideala varvtalet då det gäller bränsleförbrukning.

Och som Kalle säger: Redigera till din rubrik. Så att den stämmer överens med våra forumsregler.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=27460
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=53&t=2
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]