- tis 27 jan 2009, 19:11
#255347
Du, tegern, gjorde helt rätt! Minuspolen först och sedan pluspolen. En tanke bara, du hade väl inte tändnyckeln i och omvriden när du plockade bort batteriet?
Litet generellt tips när det gäller att greja med elen i våra bilar. Om bilen körts innan man ska börja skruva så måste man vänta minst fem minuter innan man tar bort minuspolen. På så sätt hinner bilens alla system stänga ned sig ordentligt.
Nu är man fri att skruva och koppla loss diverse elektroniska komponenter som behöver fixas med.
När man är klar är det viktigt att sätta i startnyckeln och vrida den till läge II innan man kopplar på minuspolen igen. Det kan spraka till lite, eftersom en hel del elförbrukare är aktiverade i tändningsläget, men det gör inget.
Anledningen till att man vill ha tändningen påslagen är att om det blivit något vajsing på krockkuddarna så vill man inte sitta i förarsätet första gången nyckeln vrids om! :-O)
Mvh
/Fred
tegern skrev:Jag kopplade först bort minuspolen och sedan pluspolen för att inte komma åt chassit med hylsnyckeln och på så sätt få kortis, när jag sedan kopplade in det nya batteriet så kopplade jag pluspolen först och sedan minuspolen.Min fråga var i första hand riktad till conZair. :)
Kan jag ha gjort det i fel ordning? Det borde väl inte ha någon betydelse, men eftersom jag pajar bilen när jag byter batteri så kan jag ju inte var någon expert...
Jag har i alla fall lämnat in panelen hos en elektronikreparatör för att kunna se om det är någon jordbana eller något annat enkelt och byta. Det kan ju vara värt ett par hundra! Tyvärr så funkar varken larm eller blinkers när den är urkopplad.
Du, tegern, gjorde helt rätt! Minuspolen först och sedan pluspolen. En tanke bara, du hade väl inte tändnyckeln i och omvriden när du plockade bort batteriet?
Litet generellt tips när det gäller att greja med elen i våra bilar. Om bilen körts innan man ska börja skruva så måste man vänta minst fem minuter innan man tar bort minuspolen. På så sätt hinner bilens alla system stänga ned sig ordentligt.
Nu är man fri att skruva och koppla loss diverse elektroniska komponenter som behöver fixas med.
När man är klar är det viktigt att sätta i startnyckeln och vrida den till läge II innan man kopplar på minuspolen igen. Det kan spraka till lite, eftersom en hel del elförbrukare är aktiverade i tändningsläget, men det gör inget.
Anledningen till att man vill ha tändningen påslagen är att om det blivit något vajsing på krockkuddarna så vill man inte sitta i förarsätet första gången nyckeln vrids om! :-O)
Mvh
/Fred
Volvo V70N Bi-Fuel -02
Toyota Celica ST 2000 -76
Toyota Celica ST 2000 -76