Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
Hur fungerade starten efter att du haft laddaren på då? Om starten gick som den skulle så tycker jag att det är ganska uppenbart att det är batteriet.

Dock är det lite märkligt att batteriet trots allt fungerat så längre som det har gjort om det nu är det som är felet...men batterier är märkliga tingestar och våra bilar reagerar mycket konstigt på dåliga batterier! :D

Mvh
/Fred
av emdor
Fred skrev:Hur fungerade starten efter att du haft laddaren på då? Om starten gick som den skulle så tycker jag att det är ganska uppenbart att det är batteriet.

Dock är det lite märkligt att batteriet trots allt fungerat så längre som det har gjort om det nu är det som är felet...men batterier är märkliga tingestar och våra bilar reagerar mycket konstigt på dåliga batterier! :D

Mvh
/Fred
Altså bilen beter sig exact likadant som innan laddningen. Imorse tog det väl 6-7 varv på startmotorn innan den hoppade igång efter att ha "hoppat" lite på de 2 sista varven ( Den halvtänder lite och har svårt att komma igång).
När den är igång så går ju motorn hur klockrent som helst så jag har inga problem med tändningen i övrigt. Sen så åkte jag mina 6 kilometer till jobbet. Stannade och köpte frukostbröd. Kommer ut till bilen och den startar klockrent på 3:e varvet och startmotorn snurrar på hur bra som helst......precis samma konstiga dilemma.
av Fred
emdor skrev:Altså bilen beter sig exact likadant som innan laddningen. Imorse tog det väl 6-7 varv på startmotorn innan den hoppade igång efter att ha "hoppat" lite på de 2 sista varven ( Den halvtänder lite och har svårt att komma igång).
När den är igång så går ju motorn hur klockrent som helst så jag har inga problem med tändningen i övrigt. Sen så åkte jag mina 6 kilometer till jobbet. Stannade och köpte frukostbröd. Kommer ut till bilen och den startar klockrent på 3:e varvet och startmotorn snurrar på hur bra som helst......precis samma konstiga dilemma.
Sorry, jag borde skrivit "Hur fungerade starten precis efter du haft laddaren på?" Grejen är att om batteriet är dåligt kan du få upp spänningen i det vid laddning men det håller inte spänningen.

Ett friskt, fulladdat, batteri ska hålla en vilospänning på drygt 14 V och när det belastas av startmotorn kan det dyka ned en bra bit. Dock kommer spänningen snabbt återställas efter att belastningen upphört.

Ett dåligt batteri går att få upp i 14 V vid laddning men så fort det belastas, eller om det får stå en stund utan laddning, så kommer spänningen hamna långt under vad som krävs för en start.

Med tanke på ovanstående vore det intressant att veta hur bilen beter sig när batteriet är fulladdat och motorn är kall eftersom du inte verkar ha problem när motorn är varm och generatorn laddat batteriet en stund.

Frågan man ställer sig är ju: beror felet på motortemperatur, batterikondition eller något annat? Att det är något elektriskt är ju uppenbart.

Vet du hur gammal ditt batteri är? Om det är några år så är det kanske läge att byta det ändå då de inte håller så länge. Om problemen ändå kvarstår så har du ju uteslutit en sak för vidare felsökning.

Mvh
/Fred
av emdor
Den uppförde sig likadant direkt efter att jag hade laddat. Jag har inte kollat batteriet och jag kommer nog inte ha en aning om hur gammalt det är även om jag gör så.... :mrgreen: så det får nog verkstaden fixa åt mig. De har ju grejer för att mäta de olika cellerna också. Jag har besiktning den 4 februari och om jag har något fel på bilen då så måste jag ju ändå ha in den på verkstad, tänkte ta det med dem då (jag har en massa klonk i framvagnen som jag misstänker att de kanske kommer slå ner på).
av mattiash
ja bra fråga är ju hur länge håller ett bilbatteri igentligen, klart laddar generatorn dåligt så är livslängden kortare på batteriet. :???:
av mattiash
Ma kan ju undra hur länge ett batteri håller vid normal körning igentligen, klart korta körningar hinner den inte ladda alls :(
av Waller82
På min V70N 04, 2,0 T har jeg samme problem. Har fått kontrollert batteriet, men det funker fint. Derimot så opplever jeg at dette kan variere med temperaturen utendørs, og da spesielt når temperaturen ligger rundt 0 grader, samt når det har regnet...
av hinkaz
Det skulle kunna vara startspärren som bråkar, min S70 hade samma problem. Isåfall kan det vara två problem, antingen antennringen i tänningslåset eller en sliten nyckel. Beter sig bilen likadant med båda nycklar?
av emdor
hinkaz skrev:Det skulle kunna vara startspärren som bråkar, min S70 hade samma problem. Isåfall kan det vara två problem, antingen antennringen i tänningslåset eller en sliten nyckel. Beter sig bilen likadant med båda nycklar?
Jo det spelar ingen roll viken nyckel jag har. Självklart har jag provat att byta. Bilen gick igenom besiktningen så jag har inte haft den på verkstad heller. Samma problem kvarstår dock. Eftersom att jag tidigare har haft bilen inne för detta startproblemet och att de inte hittade något så känns det jobbigt att lämna in den igen. Jag ska dock be dem kontrollera alla celler på batteriet nästa gång jag lämnar in bilen när det nu blir. För det känns ändå lite som att jag ibland får spänningsfall som orsakar problemet. Men det jobbiga är att den aldrig beter sig likadant 2 starter irad. Nu har jag haft en period då det har funkat lite bättre.....min bil verkar lida av någon sorts personlighetsstörning. :roll:

Bilen har fungerat utan problem sedan i mitten av […]

klimatanläggnig traig?

hej. jag hade batteriet urkopplat under en tid d&[…]

Urtrampningslagret? Det låter bara lite[…]

Avgassystem till volvo 940

Behåll 3"DP och katten, skarva sedan […]