*pettson* skrev:Smoka skrev:Hej och tack för ditt svar men detta hjälpte ej. Har ny kylare & ny termostat pga av fd ägaren kört med läckande kylare och självklart haft i allt möjligt skit som kylarcement & ingefära el vad han sa.
Men efter ny kylare & ny termostat så håller den på att strula!!
Kör den varm & det kommer värme men rätt vad det e så höjs tempen & det kokar i kärlet.
Lättar jag på kylarlocket så kokar det upp som bara den och slutar lika fort..
Åkte till skroten & fick tag på ett expansionskärl & lock, det var i nyskick, efter det så kokar det inte lika fort men fortfarande.
Finns det verkligen ingen luftning för kylarsystemet el är det självluftande?
Systemet är självluftande, men visst händer det att det kan stanna luftfickor i systemet. Men då ska det vara avhjälpt nu. När ångan når expansionskärlet så når luften det samtidigt. Det är alltså inte ditt problem. Troligen har du ändå stopp nånstans efter ingerfäran och kylarcementen så vattnet inte cirkulerar.
Ja det kan ju vara så. Märkte en sak att den undre utgående från torped väggen knappt blir varm och samma med den som går in i kylaren(den längst ned till höger om man står framför bilen).
Mekonomen har en kylarrens för 46 kr,
"Holts Speedflush avlägsnar snabbt rost, slam och andra föroreningar. Rensar igensatta vattenkanaler som förorsakar överhettning."
Tror du att det hjälper om jag kör in en flaska med detta, ska man ta bort termostaten & köra en stund?
Sedan tömma & spola igenom åt båda hållen, tillbka med termostat & ny glykol/vatten. Finns den nån avtappngsplugg el liknande, eller kan jag låta termostathuset vara löst & spola genom kärlet?
Tacksam för svar & hjälp så jag gör rätt på en gång.