Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av s70 2,5
Jag har fått problem med min v70 2,4t 03, problemet är dels att bilen drar åt höger vid bromsning i högre fart (över 90 km/H) samt känns allmänt svajig på vägen. Det märks dock ej om man kör i vanlig trafik, men känns tydligt vid motorvägskörning , det märks mera när det är fuktigt. har varit på verkstad men dom hittade inget konstigt, samt varit och besiktigat idag med blankt papper. Tror kanske att svajigheten kan bero på dubbdäcken (konstigt när det sitter nästan nya good year på) Har även ett knakande ljud från höger fram som kommer väldigt sällan, ungefär en gång på två veckor? troligtvis stötdämpare om nu det kan ha något med saken att göra
bilen har rullat snart 15000 mil och är en automat.
Tacksam för svar.
av Psyko
Lömska vägegenskaper beror garanterat på däcken.
Vissa däck har en sämre sidostabilitet än andra och då blir bilen
väldigt slingrig, kan nästan upplevas som att man kör med slapp om
man börjar kränga åt hö o vä.
Användarvisningsbild
av CarMan
vad har du för dimension på däcken o vilken hastighetsklass kör du på?
av TerSve
Nya vinterdäck=mycket mönsterdjup samtidigt säkerligen mycket "sajpade" dvs många lameller, gör att känslan är att man åker av vägen. Detta försvinner gradvis i samband med däckslitaget. Men å andra sidan måste du ha ett grymt grepp i snö o is.
Användarvisningsbild
av CarMan
vist är det så. men det är stor skilnad på däck & däck. köper du "rätt" därck så är dom lika stadiga som somardäck !
Användarvisningsbild
av s70 2,5
Luft trycket är kollat flera gånger. Däcken är av märket good year alltså inga regumerade billiga däck, dimisionen är samma som på sommardäcken 205/50 16" har jag för mig, Dom är monterade på volvo orginal fälgar. Köper inte teorin om att däcken påverkar att bilen drar åt höger vid inbromsning i högre fart. Kan det vara möjligt att det har kommit någon liten vatten droppe i broms systemet?
Användarvisningsbild
av gooose
Har du kollat om du har något glapp i framvagn tänker främst på länkarmsbussningar kan bilen kan uppföra sig som du säger om dom är dåliga/sämre på 1 sida

Tar dina bromsar ojämnt ?

Prova med att byta till sommar hjulen fram och se om symtomet kvarstår då kan du ute sluta dessa

//Goose
Användarvisningsbild
av s70 2,5
Det finns inga glapp i framvagnen, iallafall inte något som min mekaniker eller bilprovningen kunde se. Har funderat på och byta till sommardäck som du antyder. bromsarna tog perfekt enligt besiktningsprotokollet.
Det känns ju som att det är någonting ibak eftersom när man bromsar så känner man bakvagnen "kastar" åt vänster alltså går bilen åt höger då måste man parera med ratten åt vänster.
Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]