Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av and1
Idag byte jag ut min trasiga kylar efter en köldskada. Men så fort jag är ute och åker så immar alla rutor igen, man ser inte något knappt.
Vad kan vara för fel, jag har använt bil hela tid men fått fylla på vatten hela tiden men då har det inte vart några problem.

Vore väldigt tacksam för ett svara av någon av er Volvo proffs.
av erikeriksson
Hej, är inget "proffs" men det låter som även värmeelementet har läckage.

Det är bara att byta element, eller möjligtvis laga=löda hålet, kan dock vara stort om det är en frysskada.

Elementet är dyrt och det är bökigt att byta, kanske går det att skaffa ett begagnat.
av blomman
Det bör ju lukta glycol i kupen eller vara lite fuktigt vid golvet,om värme elementet är trasigt.Det kan även lukta lite sött.
Ha det bra Mvh/blomman
av and1
Jag vet inte men det luktar lite illa när jag sätter på värmen, det luktar mer som en motor som är varm lite oljigt. Och det känns som det är dålig luft inne i cupé. Är det någon som vet vad ett värme element kan kosta?

Tack för era svar.....
av blomman
Jag vet inte exakt men räkna med ett par tuselappar.Och inte för att förstöra din dag helt men jag tror att instrumentbrädan måste bort vid ett byte.Men kolla hos en verkstad så att dom kan garantera elementet först.
Mvh/blomman
Användarvisningsbild
av ketto
Har du fyllt på tillräckligt me kylvätska? En dum fråga men ändå!
Fyllde du på medans motorn va igång? Så de står mellan min och max?

Nånstans måste ju vattnet ha tagit vägen!
Användarvisningsbild
av CarMan
har du haft en frys skada å kylaren så har säkert värmeelementet också frusitsönder.
vet inte vad elementet kostar, men det är inte specielt svårt att byta, man behöver inte taborrt instrumentpanelen.
detta är en såån ditalj jag inte skulle köpa begagnad, sätt dit en ny & gör jobbet själv.
av and1
Tack för era svar, jag har kollat hur mycket det var i, det var en centimeter över max. Så imorron ska jag ta ut lite så får vi se.
Jag pratade med en verkstad som sa att det är läckars i värme paketet eller att kupe filtret är proppat.
Då nämnde jag för en vän vad som händer och han svarade att efter som jag har fått stop på läckarset i kylaren så blir det lite tryck och då vill trycket ut någon annanstans , då hittade det läckan i värme packetet. Jag blev råd att åka en stund utan lock på kärlet till kylsystemet för att undvika tryck. Provade det men det vart inte bättre.

Jag kan inget om bilar men värme element finns det i alla bilar eller bara bilar i AC? Jag har ej AC.....Tack för era svar.
Användarvisningsbild
av ketto
värmeelement finns till alla bilar! Med eller utan AC! :)

Är de inga specialkopplingar till värmeelementet?? Har för mig ja har läst de nånstans!
av erikeriksson
Hej igen, verkstan du pratade med nämnde kupefiltret, tänkte inte på det (eftersom jag aldrig haft bil med kupefilter) men om det finns ett sådant så börja med att ta bort det och se om det blir bättre.

Om det är igensatt så blir det ingen ventilation i kupen med imma som följd. Tror ändå det är värmeelementet som är trasigt.

Det är inte säkert att det läcker glykol in i kupen för att elementet är trasigt, ibland finns en dränering under elementet/fläkten som mynnar utanför torpedväggen.

Jag blev utsatt för samma fenomen idag 22/7 2[…]

Volvo 850 Efter kopplingsbytet hängdes trof&[…]

Bränslekrux...

Jo det är det jag menar, den som sitter p&ari[…]

V60 Hybrid - Erfarenheter

Nån som har en v60 d5 2016 hybrid som g&ar[…]