Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Motörhead
Idag hände det (minst) 3ggr att klockan i instrumenthuset gick baklänges rätt så fort. Upphörde efter en liten stund. Min sambo hade bilen så jag är inte säker, men jag tror det var alldeles efter start.
Några ideer vad som kan vara i görningen?

V70, 2.4, 2003
av Motörhead
För det måste jag lämna in den å då vill verkstan ha ett par hundringar bara för att koppla upp sig, å då faller liksom meningen med detta forum... :)
Tänkte om det var nån annan som upplevt liknande.
Användarvisningsbild
av camaro69
8)
Senast redigerad av 1 camaro69, redigerad totalt 0 gånger.
av Psyko
Klockfunktionen ligger i CEM och inte i DIM.

Du behöver lämna in bilen, jag skulle rekomendera en CEM
uppgradering. Kan inte garantera att det hjälper men det är det
billigaste att börja med, alternativet är byte CEM.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Skulle tro att det är så enkelt att knappen som du ställer klockan med har fastnat i "bakåt-läge"...
av Motörhead
Kan ligga nått i det, för idag när jag startade bilen så började klockskrället räkna bakåt, provade med "omställningsknappen" men inget hände, blev grining och daskade till på glaset och vips så stannade klockan och gick sen att ställa in. Nästa start....samma visa.

EDIT: Förresten, vad är CEM respektive DIM?
Användarvisningsbild
av Sparkz
DIM är instrumentet, Drivers Information Module
CEM Central Electronic Module sitter under instrumentbrädan hopbyggd med säkringshållaren där.
av TorxE14
Lite off topic:
Tur att det inte är vägmätaren som börjat gå baklänges, då ska man verkligen böja oroa sig. Kommer ni ihåg Spielbergs film Cristine? (efter Stephen King)
av graba
vanligt fel!!!
det började med helljuslampan och blikersindikatorerna (gröna pilar) slutade funka på instrumentet.
sen började klockan (uret) gå backlänges!!
kolla med http://www.auto-instrument.se
de hjälpte mig med min V70-03 när alla instrument slutade fungera för ca 2 år sen. Fick hjälp snabbt (skulle besiktiga) fick tillbaka bilen samma dag, det har inte krånglat en ända gång sen dess!! Alla felmeddelanden bla "SRS AIRBAG-service erfodras" nollställdes. Betalade en fjärdedel mot vad Bilia ville ha och fick 1 års garanti!! De hanterar tydligen flera sådana fel i veckan.
mvh
Palle

@Lövet , Okey, får se vad firman visar[…]

T6:an av d. byt olja i lådan med så :[…]

Blinkande ljus

Rent spontant borde det vara kopplat till laddning[…]