Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av N0RBERG
Senaste besiktningen av min Volvo 440 2.0 Se -94 gick utan några som helst problem. Har aldrig under de 5år jag ägt bilen haft några bekymmer med besiktningen. Dock sa besiktningsmannen att ena drivaxeldamasken var sprucken och att jag skulle byta den innan nästa besiktning.

Jag har bilen stående ute och orkar inte börja krypa för att kolla vilken damask det är. Min fråga är:
*Finns det 4st drivaxeldamasker? höger inre,yttre och vänster inre,yttre ?
Om jag byter en så känns det lika att byta på alla på en gång.
*Är det stort jobb att byta alla? Klarar man det själv eller behövs en massa specialverktyg?
*Stor kostnad att lämna in på verkstad?
*Går damaskerna att köpa på volvo?

Blev många frågor :roll: Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av Fluffen
Finns universaldamasker som du kan trä över knuten utan att ta loss den, finns bla på mekonomen.
Brukar inte vara allt för blodigt att byta drivaxeldamasker själv dvs om du inte har tummen mitt i handen. :wink:
av N0RBERG
Fluffen skrev:Finns universaldamasker som du kan trä över knuten utan att ta loss den, finns bla på mekonomen.
Brukar inte vara allt för blodigt att byta drivaxeldamasker själv dvs om du inte har tummen mitt i handen. :wink:
Okej. Det låter smidigt. De måste ju vara delade på något sätt? Limmas de ihop eller hur fungerar det? Om bara hållbarheten är lika bra eller bättre än original så är det ju inget snack om saken vilka man väljer 8)
Användarvisningsbild
av Fluffen
Kanske var lite otydlig...Du behöver alltså inte ta loss knuten från axel. :D
Finns delbara damasker som du sedan limmar ihop men de har jag inte prövat så de kan jag inte uttala mig om.

De jag menade är töjbara så du kan trä dem över knuten med hjälp av en monteringskon.
av nordby
Byta damask tog ganska lång tid.
Jag lossade bromsok undre länkarn och styrlink.
sedan drog jag ur hela drivaxeln. Jag måste då lossa klämringen från inre damasken och
drog jag ur hela drivaxeln.
För att få isär yttre drivknuten måste man lossa en klämring och sedan dra isär.
Monterade därefter nya delar o omvänd ordning.
Glöm inte fettet i drivknuten.
Så gjore jag, det tog tid men blev bra.
Har tidigare använt delade damasker. Rena skiten.
Lycka till Nordby
Tack nordby. Då blir det nog att använda sig av nya originaldamasker, även om monteringen blir lite jobbigare. Har läst lite om delbara damasker, och de flesta verkar tycka att det är rena skiten.
Tja! Jag håller på att byta höger drivknut på min volvo 440 -95. Har tagit loss drivaxeln där den inre damasken sitter. Jag försökte få loss hela axeln inifrån växellådan men det var stumt, jag läste att man skulle knacka loss ett rörstift som jag hittade och utförde men får ändå inte loss hela axeln, måste jag använda lite mer våld eller ska jag göra något mer? jag undrar också över den där klämringen på yttre knuten, ska den pressas utåt eller inåt? och samtidigt dra loss knuten eller kan man få bort klämringen helt och sedan få loss knuten?

Tacksam för svar!

MVH, Jonas

Faktiskt ingenting. Har däremot konstaterat a[…]

Hallå! Jag har conti 225/45/17 på min[…]

Lösningen finns hos Temu för 144:-