Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
bilgalen skrev:Ni som är intresserad av dessa "små-suvar", varför tittar ni inte på Vw Tiguan istället? Både XC60 och Q5 är ju löjligt överprissatta i jämförelse med Tiguanen, speciell jämfört med XC60 som ju har samma 4wd och sämre motorer.
Fast så stor skillnad är det inte i pris på Tiguan TDI 170 och XC60. Jag tycker inte att Tiguan är i samma liga.....
av bilgalen
XC90_Executive skrev:
bilgalen skrev:Ni som är intresserad av dessa "små-suvar", varför tittar ni inte på Vw Tiguan istället? Både XC60 och Q5 är ju löjligt överprissatta i jämförelse med Tiguanen, speciell jämfört med XC60 som ju har samma 4wd och sämre motorer.
Fast så stor skillnad är det inte i pris på Tiguan TDI 170 och XC60. Jag tycker inte att Tiguan är i samma liga.....
När jag byggde bil på nätet (väldigt snabt iof) så kändes det som Tiguanen var iaf 50kkr billigare än Volvon. Jämför man Volvo och Vw generellt så är ju inte Volvo något att betala extra för. Men nu har jag inte kört varken Tiguan eller XC60, så vet inte i detta specifika fall.

Men på vilket sätt skulle Xc60 lira i en annan liga? Exakt samma haldex gen4 och sämre motorer i Volvo (just nu). Är inte det bara ett önsketänkande från Volvoland att Volvo har mer gemensamt med Audi än Vw?
av dali
Att jämföra XC60 med Tiguan är inte rättvist, Tiguan är baserad på VW Golf så storleksmässigt är de inte i samma klass, vilket förklarar prisskillnaden. XC60 är 20 cm längre och 8 cm bredare samt har 17 cm längre axelavstånd. Det lär märkas på innerutrymmena.

Jag tycker att Tiguan är löjligt överprissatt om man betänker släktträdet ... en Tiguan TDI 140 kostar 301.500 i grundpris, nya VW Golf TDI 140 4MOTION kostar 244.500 (sedan, gissar på att nya Variant kommer att kosta +10 kkr). Gamla Golf Variant är 13 cm längre och 3 cm smalare än Tiguan, nya bör väl vara ungefär lika stor.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
dali skrev:Att jämföra XC60 med Tiguan är inte rättvist, Tiguan är baserad på VW Golf så storleksmässigt är de inte i samma klass, vilket förklarar prisskillnaden. XC60 är 20 cm längre och 8 cm bredare samt har 17 cm längre axelavstånd. Det lär märkas på innerutrymmena.

Jag tycker att Tiguan är löjligt överprissatt om man betänker släktträdet ... en Tiguan TDI 140 kostar 301.500 i grundpris, nya VW Golf TDI 140 4MOTION kostar 244.500 (sedan, gissar på att nya Variant kommer att kosta +10 kkr). Gamla Golf Variant är 13 cm längre och 3 cm smalare än Tiguan, nya bör väl vara ungefär lika stor.
Måste ju vara rätt stor skillnad på kaross, bromsar och drivlina i alla fall. Titta på dagvikten tex

Golf = 1500 kg
XC60 = 1800 kg
Tiguan = 2500 kg,
av bilgalen
Sen har ju Tiguanen en del såna här "off-road" finesser som tillval. Altså klättra upp och ner för backar osv. Har XC60 det?
av Vålvå
Den tyngsta punkten är utseendet,där VW:n är väldigt tråkig i designen.XC60 måste jag mot min vilja erkänna har vuxit designmässigt med tiden och ser riktigt fräck ut.
av bilgalen
Fast utseendet är ju som vanligt högst subjektivt. Personligen börjar jag tycka att Tiguanen är snyggast tätt följd av XC60 och sen Q5 på sista plats. Men om man vill använda bilen till något vettigt som tex dra tyngre släp så verkar ju Tiguan/Q5 vara i en annan liga än XC60 som kanske gör sig bäst i stan (city safety och allt vad det heter istället för optimerad dragvikt)?
av dali
VolvoB20 skrev: Måste ju vara rätt stor skillnad på kaross, bromsar och drivlina i alla fall. Titta på dagvikten tex

Golf = 1500 kg
XC60 = 1800 kg
Tiguan = 2500 kg
Drivlinan är det nog ingen större skillnad på, skulle gissa på att den högre dragvikten har mer med biltypen att göra (SUV:ar "ska" ha höga dragvikter) och ev stabilare kaross. Det skiljer 300 kg i dragvikt mellan Tiguan "Sport & Style" och "Track & Field", enda egentliga skillnaden mellan dem är väl hur fronten ser ut ... dragvikten tycks m a o vara lite godtyckligt satt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
dali skrev:
VolvoB20 skrev: Måste ju vara rätt stor skillnad på kaross, bromsar och drivlina i alla fall. Titta på dagvikten tex

Golf = 1500 kg
XC60 = 1800 kg
Tiguan = 2500 kg
Drivlinan är det nog ingen större skillnad på, skulle gissa på att den högre dragvikten har mer med biltypen att göra (SUV:ar "ska" ha höga dragvikter) och ev stabilare kaross. Det skiljer 300 kg i dragvikt mellan Tiguan "Sport & Style" och "Track & Field", enda egentliga skillnaden mellan dem är väl hur fronten ser ut ... dragvikten tycks m a o vara lite godtyckligt satt.
Inte är det satt godtyckling. Den grövre fronten på track & field ger väl mera kylning så man kan dra tyngre släp utan överhettning.

Volvos nya miljöbilar DRIVe har man ju täppt till hela fronten för att få ned förbrukningen med resultat att man knappt får dra något släp överhuvud taget pga risk för överhettning.

Undrar varför XC60 bara orkar 1800 kg med manuell låda? Samma motor/låda i XC70 drar ju 2100 kg?

Så Volvo XC60 SUV drar ju mindre än XC70!
  • 1
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 63

En gnutta fett på gummipackningen gör d[…]

V90 läggs ner.

Det där beror mycket på hur man definie[…]

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]

Strömsparläge