Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nikkotikko
Hej!

Är klimatanläggningen på en S80 årsmodell 2000 något man kan uppgradera mjukvaran på? Min lever sitt eget liv ibland (blåser iskall luft i en kall bil) och funderade därför om det kan ha med mjukvaran att göra?

Mvh
Nikkotikko
Användarvisningsbild
av CarMan
nikkotikko skrev:Hej!

Är klimatanläggningen på en S80 årsmodell 2000 något man kan uppgradera mjukvaran på? Min lever sitt eget liv ibland (blåser iskall luft i en kall bil) och funderade därför om det kan ha med mjukvaran att göra?

Mvh
Nikkotikko
vist kan man upgradera den, men tror knapast att du har ett mjukvarufel på din bil. låter med som en tempsensor fläkt eller nåttannat runtikting som ställer tilldet.
av Pelle
Jupp tror också på att dett beror på en trasig temperatursensorfläkt (Den sitter bakom det där lilla "gallret" med tre öppningar på klimatpanelen och kan om den slutar att fungera ge fel temperatur info till CCM:en.

Eftersom temperaturen inuti CCM panelen blir hög om den lilla fläkten lägger av så kommer temperatursensorn att registrera en felaktigt hög kupe temperatur vilket resulterar att CCM:en sänker lufttemperaturen för att kompensera. Och eftersom sensorn fortfarande mäter samma varma luft i CCM panelen så drar den på ännu mer kalluft.

På min förra S60:a la den av när det var 25 grader kallt ute 8 mil hemifrån = inte kul..

Normalt hör man fläkten svagt om man lyssnar i närheten av CCM panelen ett tag efter det att man slagit av tändningen . Sätter man tex. tummen för öppningen och sedan tar bort den så kommer man höra att fläkten varvar upp lite för att sedan gå ned i varv igen när tummen tas bort.
En del har löst sitt fläktproblem genom att rengöra dem och ta bort damm som blockerat fläkten men själv var jag tvungen byta den då det var lagerfel som gjorde att den gick tungt och att den stannade till och från.

Så kolla om sensorfläkten snurrar eller inte nästa gång det händer.
Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]