Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av flyrib
Hej, väljer mellan att köpa en V70 av "gamla" eller "nya" karossmodellen, men försöker lista ut vilken som eg har störst lastutrymme, samt störst öppning i bakluckan. Nån som vet detta? Har en 745 för tillfället men vill uppgrader mig lite :) Men antar att ingen av de nämnda slår 745 fenomenala lastkapacitet, den är ju också nästan helt rektangulär vilket har varit väldigt användbart.

tack på förhand
Användarvisningsbild
av CarMan
vad ska du lasta? provlasta just dina grejor i båda bilarna, så vet du vilken som passar just dig.
(en V70N kan fälla fram ryggstöden i baksätet 5cm för att ge mer lastutryme!)
en V70II kan fälla baksätats rygg, utan att först fälla upp sitsdelan
Användarvisningsbild
av henka35
Jag tycker min V70II lastar bättre än min förra V70N. Större och bättre att planera utrymmet i nya modellen. Sedan tycker jag du ska prova bilarna innan köp. Tror inte du tänker på V70N efter en provtur i båda :wink: Den gamla modellen är just väldigt gammal i alla avseenden jmf. med nya.

//Henrik
Användarvisningsbild
av halmstaden
CarMan skrev: en V70II kan fälla baksätats rygg, utan att först fälla upp sitsdelan
Detta kan ju V70N också, men då blir det inte så plant. Blir det plant i V70 II, eller vad menar du egentligen?

En fördel med V70 II är ju dock att det är tredelat baksäte som standard, vilket väl var tillval till V70N, för visst fanns det?

/M
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Ja det blir plant lastgolv i V70 II-

Jag vet att i XC70 (förra gen.) så fanns det iaf tredelat som tillval.

/Kalle
Användarvisningsbild
av CarMan
halmstaden skrev:
CarMan skrev: en V70II kan fälla baksätats rygg, utan att först fälla upp sitsdelan
Detta kan ju V70N också, men då blir det inte så plant. Blir det plant i V70 II, eller vad menar du egentligen?

En fördel med V70 II är ju dock att det är tredelat baksäte som standard, vilket väl var tillval till V70N, för visst fanns det?

/M
när man fäller sätet vill man ju ha plant golv, det är bara plant golv jag pratar om. sen att det går att fälla är ju en annan sak, dom har ju inte byggt in nån spärr för det.

båda modellerna klarar fällning för lång last. Det finns en snabb fällning för framstolen så man kan vila ryggstödet helt framåt. (finns dock inte på alla marknader på V70II (kanske var bort taket på nått motoralternativ, i viktbesparings syfte?)
Användarvisningsbild
av halmstaden
OK, då är jag med! Nej, det är sant att det inte finns någon spärr.. men det gör det förstås på V70 II ?

Hur gör man denna snabba fällning av framstolen? Trycker in något? Alltid kul att lära sig nya saker :oops:
Användarvisningsbild
av CarMan
halmstaden skrev:OK, då är jag med! Nej, det är sant att det inte finns någon spärr.. men det gör det förstås på V70 II ?

Hur gör man denna snabba fällning av framstolen? Trycker in något? Alltid kul att lära sig nya saker :oops:
finns ingen spärr på V70II (där är höjdskilnaden sådan att det blir rätt när ryggen hamnar uppe på sitsen)

snabb fällningen av framstol är en spärr på varje sida av srolen, i bak kant längst ner på ryggan (fäls alltså från baksätet)
Användarvisningsbild
av Brainy
Hej och välkommen till forumet!

Ang. lastutrymmet utan att fälla säten och ha sig så är det väl rätt likvärdigt i både volym och öppning?
På papperet lite mer volym i V70II?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
V70II känns lite större, plus att det finns en massa smarta (och snygga) lösningar för att kunna spänna fast både stor och liten last.
Volvo 945 STARTAR EJ

då upptäckte dom att min inte få[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]