Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av FSS
Puh!
Det var inte hål på något bromsrör, MEN anledningen av läckan var ett tjurigt och trasigt bromsok :(
Vänster bak-ok när man snurrar på skivan så följer en olje-rand med och det droppar under oket... ska åka och köpa nya ok bak och nya skivor samt belägg :)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Och slangar kanske? Det är inte fel att ha tillgång till verktyg för att kona om röret om det skulle jävlas riktigt...
av FSS
Blä nu tjärvar det för mig...
Köpte med mig 2st nya ok för bakhjulen, skivor och belägg samt nya bromsbackar (till handbromsen)
Efter byte av bromsbackarna på höger bak får jag inte på den nya bromsskivan... det verkar som att backarna tar emot på något sätt. Handbromsen är nere i botten, alltså inte uppdragen.
Måste jag öppna under det facket och släppa handbromswiren? Alltså göra den mer slapp?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Troligtvis behöver du det. Kolla om backarna går tillbaka helt och ligger mot klacken.
Användarvisningsbild
av emwtur
FSS skrev:Handbromsen är nere i botten, alltså inte uppdragen.
Måste jag öppna under det facket och släppa handbromswiren? Alltså göra den mer slapp?
Under det facket ?
Justeringen sitter innanför askkoppen i baksätet !

/emwtur
av FSS
emwtur skrev: Under det facket ?
Justeringen sitter innanför askkoppen i baksätet !

/emwtur
Vill nog inte påstå att jag fimpar mina cigaretter i det facket man har armbågen på, askkoppen sitter framför växelspaken :)
Men jag förstår vad du menar, luckan bakom handbromsen.
Blir en heldag i garaget igen imorgon då, besiktning förhoppningsvis på onsdag.
Vi har smörjt upp bromsoken fram, däcken snurrar ju inte extremt lätt, alltså att det är bara att trycka med ett finger så snurrar dom utan du får ju ta lite kraft... blir nog till att byta dom oken och skivorna så småningom.
Hur tjuriga är SBP på lite trögsnurrade framhjul? Det är ju inte så att dom drar snett eller något, tycker det är jämn bromsverkan och att bromsarna tar bra fram.
Användarvisningsbild
av emwtur
jag menar faktiskt askkoppen i baksätet - sitter i bakkanten på mittkonsolen !
mellan dina fötter om du tränger in dig på mittplatsen bak !
/emwtur
av FSS
Förstod det :)
Nu hittade vi det riktiga felet till mitt oljeläckage... hade nog inte varit nödvändigt att byta oken bak, eller skivorna eller beläggen... oljeslangen som går från bromsröret vä bak till oket läckte, vi märkte det när vi luftade bromsoket, så pissade det ut en fin liten stråle från den slangen... blir en runda till mekonomen imorgon.
Men nu har jag ju nya skivor, ok och belägg bak, det är väl inget negativt :p
Fast dom 1400kr som jag köpte sakerna för hade säkert behövt gå till bättre saker :(
Skivan gick på mycket lättare när vi släppte handbromswirespänningen :)
Sedan så när vi monterade nya oken och beläggen så fick jag aldrig med några "skrikplattor" så dom struntade vi i... är detta något som kommer leda till något fatalt?
Vi satte på nya klossar på nya ok och monterade dit. Ingen kopparpasta etc.
Användarvisningsbild
av emwtur
FSS skrev:Sedan så när vi monterade nya oken och beläggen så fick jag aldrig med några "skrikplattor" så dom struntade vi i... är detta något som kommer leda till något fatalt?
Vi satte på nya klossar på nya ok och monterade dit. Ingen kopparpasta etc.
Det kan skrika lite i bromsarna !
inte mycket mera kan hända !

Koppar pasta är ju lite omdebatterat - bra eller dåligt !

/emwtur
av FSS
emwtur: Tycker du 200 för en bromsslang är överprisatt hos mekonomen? Eller ska man gnälla och hitta någon på nätet för 100kr och beställa?
Bilen ska besiktigas på onsdag så nu e det bara att spänna handbromsen (bytte ju backarna), byta slangen och lufta bakbromsarna.
Liten tanke... eftersom det har läckt i slangen bak och vi har bytt båda bakoken, BÖR jag lufta främmre bromsarna också?
Sedan så undrar jag om det är svårt att byta dom 20cm slang som är efter bromsröret vä-bak till oket, att sätta fast slangen i oket har jag ju gjort med den trasiga, men i andra änden, i röret, är detta svårt? Vad bör man tänka på?
Tackar ännu en gång för all hjälp :) Slänger väl upp en bild på bilen snart :)

Lås bilen med nyckeln då åsidos&[…]

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]

Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]