PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Noise
har bytt ut en sliten B20 motor i min stora bil (transit :roll: ) till en fräsch med nya kolvringar m.m... alt fungarar bra det ända som oroar mig är när jag kör fort och gasar på lite i t.ex en uppförsbacke så låter ett skumt ljud från motorn lite som ett gnissel men mer metalliskt :( är det spikningar tro?

hadde inte problemet med gamla motorn.
Har samma topplock och samma förgasare m.m

förgasaren justrerade jag in med en gasmätare som visade lambda 0,8 och co 3 när den satt på den gammla slina motorn.

Kan blandningsförhållandena skilja sig i en sliten motor mot en fräsch?

kan även lägga till att jag har den tunnare topppackningen från B20b, men det ska väll gå fint?
av Frownlayer
du sitter i bilen och får ett ljud från motorrummet... om det ljudet kan beskrivas som om "toppen sitter löst"-knack/skrammel... då är det spikningar...
problemet med det ljud du beskriver låter som en nyrenoverad motor, som man har plockat ut kammen på, och satt tillbaka den lite ovarsamt... och på så sätt skadat bussningarna...
ett annat alternativ är att något nållager råkat skadas vid något tillfälle... eller råkat byta plats på några kolvar/lager/överfall/ventillyftare...
det är en avancerad gissning... men det bästa är att låta någon med b20-öra lyssna när ljudet uppkommer...
Användarvisningsbild
av Hasse63
Rogge beskrev spickningar på ett mycket smart sätt för några år sen... mins bara inte vilka ord han använde. Men tänk dig att du har ett packet med 10,000 synålar och häller ut dem i jämn takt på en plåt.

Prova att sänka tändningen lite. Vrid fördelaren motsols "en kvart" och se om ljudet försvinner/minskar, vrid lite till om det behövs.

Du har ställt in Co:n så det är säkert bra så och är den snålställd så blir den bara slöare.
En tunnare packning = mer komp gör ioförsig att den spickar lättare men det går att justera bort genom att sänka tändingen.

Frownlayer Finns inga nållager alls i en B18-20
av Noise
ok, har bara plockat ur kolvar o stakar, kamaxel och vevaxel lät jag sitta kvar.
tändningen ställde jag ner vid första provturen (använde strob)

i stadstrafik så går motorn tyst och fint.

testade att feta upp blandningen och upplevde det som att ljudet var mer eller mindre borta, iof testade jag inte på en motorväg men det gick fort och var i uppförsbacke.
av Frownlayer
bra att det ser ut att ha löst sig...
men ett bra tips för dig är att belasta motorn i en uppförsbacke, på halv gas. kommer ljudet då, så testa att ge den full gas. försvinner det då, så är det spikningar.
av Noise
Frownlayer skrev:bra att det ser ut att ha löst sig...
men ett bra tips för dig är att belasta motorn i en uppförsbacke, på halv gas. kommer ljudet då, så testa att ge den full gas. försvinner det då, så är det spikningar.
ok det är isåfall tvärtom.
ger jag halv gas i uppförsbacke låter det lite ger jag full så låter det ännu mer.
misstänker att det kan vara nått som ligger emot, när jag öppnar huven när bilen är på tomgång hörs något skrammlande ljud (ungefär som en dålig vattpump) i närheten av luftburken :roll:

körde bilen i helgen igen och lyckades få fram ljudet igen :x
av Frownlayer
Då tar man ett rör i lämplig längd och diameter, och använder som stetoskåp...
kolla alla skruvar runt grenröret, ventilkåpan. lyssna på generatorn...
Användarvisningsbild
av Hasse63
Då du gasar fullt låter det som 10.000 nålar eller är det ett hårdare ljud? tyst då du motorbromsar?

Lägg av fläcktremmen och hör om ljudet försvinner, ta tag i fläktbladen och känn om vattenpumpen är glapp.

Kan va lite av varje, ramlager, vevlager, kolvbult, kolvar, ventiler, vattenpump, generator, grenrörspackning
av Vovlo_Henrik
Om du satt i en "fräsch" motor som du nämnde du har då vänt kolvarna åt rätt håll?? Sitter de fel uppstår missljud vid belastning.

Mätte du loppen så de låg inom toleranserna? Det uppstår ett visst slammrande ljud om om loppen är för slitna, detta kan man lura sig på om man bara tittar i loppen, de kan se bra ut men vara alldeles för slitna.

Kamdrevet kan sitta löst eller släppa från sitt centrum dock borde detta ljud höras hela tiden men mer vid gaspådrag.

Hoppas det löser sig :-)-)

Indikationer på att backventilen vid insprut[…]

Har D4204T5 samma problem som D4204T14? nån […]

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat l&a[…]