Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av X1
Ja ha! Jag har själv haft samma problem!! Lite bättre nu sedan jag monterade skrikdämpar plattor. Har kört både med orginal klossar och utan! Desvärre så tjuter det ändå och varken Volvo eller den verkstaden som jag brukar anlita har fixat problemet! Jag rekommenderar skrikdämpar plattorna....... :wink:
av *pettson*
X1 skrev:Ja ha! Jag har själv haft samma problem!! Lite bättre nu sedan jag monterade skrikdämpar plattor. Har kört både med orginal klossar och utan! Desvärre så tjuter det ändå och varken Volvo eller den verkstaden som jag brukar anlita har fixat problemet! Jag rekommenderar skrikdämpar plattorna....... :wink:
volvo läser nog inte sina egna pm och produktfixar.. ?

*Ny förpackning med silikonfett PTFE, för eliminering av “skrikande “ bromsar
Problemen med “skrikande bromsar” fortsätter tyvärr att irritera en del kunder. En storförpackning har nu tagits fram som komplement till befintliga 12 resp 50 grams förpackningar. Fettet skall appliceras på båda sidor utav “anti-ljud-shimset” som medföljer bromsbeläggen.

Volvo silikonfett PTFE beställes således under följande artikelnummer:
1161447-6Engånspåse, 12 gram
1161325-4Tub, 50 gram
1161448-4Burk, 500 gram

Viktigt! Endast detta fett får användas, då andra typer av fett kan skada gummidetaljerna i bromssystemet.*

Om jag får leta lite till så... jag vill minnas det finns modifierade bromsok att köpa med om det inte slutar att väsnas..
återkommer om detta.. (ifall jag minns rätt.. eller fel)..
av cme
Jag brukar använda silikonfett och har aldrig haft problem med skrik. Har haft många bilar genom åren av olika märken. Jag är väldigt noga med att göra oken riktigt rena och fria från rost på alla löpytor och de ytor som är i kontakt med beläggen (användr oftast borste men ibland är roten så hård att man får dra ett lätt drag med fil) . Belägen brukar jag dessutom grada av med en fil för att få bort "skägget" som blir när beläggens plåtplattor klipps. <dessa vassa kanter kommer annars att fastna och förhindra att belägget kan röra sig helt fritt. Anledningen att vissa bilar av samma fabrikat och modell skriker och vissa inte är en kombination av hur man lyckas (eller inte lyckas) med att kombinera montaget med val av belägg mm.

Bromsskrik uppstår för övrigt på grund av kopplade styvheter när man ansätter bromsen. Skrikets frekvens överensstämmer inte med egenfrekvensen hos någon enskild del i bromsen eller i hjulupphängningen. Det är just därför som kontakterna mella de mekaniska delarna blir så viktiga.

Magnus
Dr i Maskinelement, Chalmers
av *pettson*
cme skrev:Jag brukar använda silikonfett och har aldrig haft problem med skrik. Har haft många bilar genom åren av olika märken. Jag är väldigt noga med att göra oken riktigt rena och fria från rost på alla löpytor och de ytor som är i kontakt med beläggen (användr oftast borste men ibland är roten så hård att man får dra ett lätt drag med fil) . Belägen brukar jag dessutom grada av med en fil för att få bort "skägget" som blir när beläggens plåtplattor klipps. <dessa vassa kanter kommer annars att fastna och förhindra att belägget kan röra sig helt fritt. Anledningen att vissa bilar av samma fabrikat och modell skriker och vissa inte är en kombination av hur man lyckas (eller inte lyckas) med att kombinera montaget med val av belägg mm.

Bromsskrik uppstår för övrigt på grund av kopplade styvheter när man ansätter bromsen. Skrikets frekvens överensstämmer inte med egenfrekvensen hos någon enskild del i bromsen eller i hjulupphängningen. Det är just därför som kontakterna mella de mekaniska delarna blir så viktiga.

Magnus
Dr i Maskinelement, Chalmers
*applåd* äntligen kanonfakta om gnisslande ... det torde döda många teorier om fabrikat osv.. :lol:
Användarvisningsbild
av Åque
De e ju en halv vetenskap dethär med bromsarna. Jag har åtminståne fått tyst på mina bromsar nu, så tack för tipsen.
av kaffe_koppen
Hej igen. Jo, i plugget fick jag inte lära mig något om att man ska smeta på kopparpasta, men när jag hade bytt bromsar på en bil, första dagen på praktiken fick jag skit för att jag INTE hade lagt ut kopparpasta.
/MVH Steffe
Bränslekrux...

Jo det är det jag menar, den som sitter p&ari[…]

V60 Hybrid - Erfarenheter

Nån som har en v60 d5 2016 hybrid som g&ar[…]

Det tackar vi för, mitt i semestern och allt.[…]

Trådlös laddning MY2026

I Volvos pressmeddelande för XC60 MY2026 fram[…]