Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Anders E
Tjena!

Behöver byta olja och skölja min aut-låda på 945:an.

Är det nån som beskriva hur man gör eller hänvisa till nån sida med instruktioner?

Mvh Anders
av dalldall
eftersom du har en enklare låda än tex 850 och förmodligen har ett filter i sumpen så räcker det att byta oljan i sumpen några gånger(med lite körning emellan såklart o kolla filtret) om du nu inte har problem med lådan eller bränd olja! isåfall kanske det är aktuellt med en sköljning, men tror inte du kommer åt oljan i momentomvandlaren ändå!
Användarvisningsbild
av Anders E
Nej oljan är inte bränd men mer åt det bruna hållet än röda.
Varför jag vill göra något är att så länge oljan är kall växlar den hur fint som helst.
Dock när den blir varm blir uppväxlingarna väldigt hårda och jag gissar
på att oljan blir för tunn då.

Ska testa detta, börjar med att kolla filtret och byta olja.

Tackar!
av skutte
bra beskrivning på länken ovan men har för mig att det är övre röret man släpper och säter den genomskiliga slangen på kylan (annars rensas inte oljekylen)startar motor när oljan sluta komma stäng av fyll två liter starta kolla tills oljan är röd som komer ur slangen då kan man återmontera och fylla upp
Användarvisningsbild
av niklas gson
:D
Anders E skrev:Nej oljan är inte bränd men mer åt det bruna hållet än röda.
Varför jag vill göra något är att så länge oljan är kall växlar den hur fint som helst.
Dock när den blir varm blir uppväxlingarna väldigt hårda och jag gissar
på att oljan blir för tunn då.

Ska testa detta, börjar med att kolla filtret och byta olja.

Tackar!
hej det med automaten låter inte bra alls.hade samma på en audi som jag hade o ev vacker dag så rasade lådan.du kan få mera problem om du byter olja för i normala fall ska du inte behöva byta..oljebytet kan innebära att pumpen inte orkar suga upp den nya oljan.med resultat att lådan börjar slira så var försiktig. skulle bara tappa ut en del av oljan o inte allt med risk för problem..sen köp ingen skitolja för det skiljer i kvalla på dextron oljan..
Användarvisningsbild
av Anders E
Oljebyte ingår väl i serviceprogrammet? Sköjning bokad på nästa fredag. Bilia tog 1512:- inkl 12 liter olja. Tyckte det var helt ok.
Användarvisningsbild
av Anders E
Så var det gjort! Lådan växlar mycket bättre nu.
Inte lika mjukt som min V70 men klart godkänt!
Skönt att slippa smällandet i drivlinan när den växlar.
Användarvisningsbild
av Kloge
Bump! Har shoppat en 944 -94 och ska köpa sil och olja för sköljning. På Swedol har de 20 l olja för 635kr om jag minns rätt. Den är märkt med Dexron III så den borde vara ok? Jag har sökt på hur man kollar och justerar kickdownwiren men blir inte klokare. Hur gör man?

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av Kloge
Lådan sköljd och silen bytt. Har dock lite för mycket olja i,knappt en cm över max strecket. Gör det något?
För info så ska kickdownwiren vara mellan 0,25-1mm har jag kollat upp
Kopplingen tar högt upp.

Ok då kanske det är så med min oc[…]

EX60

EX60 CC går nu att konfigurera via hemsida[…]

hjullager eller difflager

Inre knuten tar upp ändrigar i längd p[…]

Häng ut dem för skambeläggning