Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvo_740_GLT
Har en Volvo 745 GLT -89 fick 2:a på bes att HC.värdet var för högt, det var över 300. Så nu har jag bytt Lambdasond och Luftmassemäatare men när jag besiktigade om bilden så hade värdet bara gått ner till 174... Felkoderna är 2-1-2 och 3-1-1. Vad kan det vara för fel???
av jmk
2-1-2 Fel på signal från lambdasonden.
3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas enligt en lista jag skrev ut nånstans från forumet. Det stod även att efter varje avslutat test så skall felkoderna raderas då själva testet i sig kan generera felkoder.
av Volvo_740_GLT
Jag vet vad felkoderna är men vad ska jag göra så att värdena blir godkända?
Användarvisningsbild
av Maxwell
Högt HC brukar bero på att bilen får för mycket soppa. En anledning kan vara att den drar i sig tjuvluft och lambdan tror då att bilen går för snålt och fetar på med bränsle. Kolla så att det inte förekommer några läckage mellan LMM och lambdan (med t.ex. startgas), och kolla också så att avgassystemet är helt tätt. Kolla också vevaxelgivaren, den sitter i ovankanten i skarven mellan motorn och lådan. Lossa den och kolla hur den ser ut, kan vara sotig, oljig, rostig, eller utsliten dvs inte känna av signalerna på rätt sätt. Ytterligare ett alternativ kan vara tempgivaren för motorstyrningen som ger signal till boxen att motorn fortfarande är kall och då matar boxen på med soppa, men då skulle den kännas att bilen går sämre när den kommer upp i full motortemp.

Där har du lite att gå på till en början.

//Maxwell
Användarvisningsbild
av sidhabo
Har du nollställt felkoderna efter att du bytt grejor ?
av Volvo_740_GLT
Jag har nollställt allt och oljan är bytt för ca 50 mil sedan.
Har gått igenom alla slangar och har upptäckt att slangen mellan LMM och insuget att den är deformerad i ena änden och ska byta den i morgon
av Volvo_740_GLT
Har nu bytt ut slangen mellan LMM och insuget. Var på Bilprovningen och testade värdena och då låg HC på 294.
Kan det vara något fel på styrboxen??? Eller vad kan det vara??? Felkoderna är nu bara 2-1-2 och lambdalampan lyser.
Senast redigerad av 1 Volvo_740_GLT, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Om resten av värden är ok kan du nog utesluta lambdareglering och övrig motorelektronik. Hur är tomgången? Ryckig/ojämn/tändmissar? HC är oförbränt bränsle, så t ex dåliga tändkablar kan orsaka problemet. Trasig insugspackning gör att blandningen blir ojämn mellan cylindrarna. Lambdaregleringen justerar till ett bra medelvärde, men en cyl. kan vara mager och de andra lite feta. Dålig förbränning i alla fyra.
Bensin i oljan är en orsak, men den har du bytt.
I värsta fall läckande avgasventiler så en del av bränsleblandningen pyser ut i avgasröret under kompressionen, men det är väldigt ovanligt på en 230.
av Volvo_740_GLT
Glömde att skriva att motorn är en B234F och för cirka två år sedan så renoverades motorn sedan topplockspackningen hade gått
Köpa en tidig XC90?

Undvik 2016. Det är flertalet faktorer. Motor[…]

Volvo car UX

Någon som fått uppdateringen till sin[…]

Elpriset

2800 kr inklusive alla avgifter. Det kan ju inte […]

Med vevlager(och kolvar) monterade går vevax[…]