Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allsan
Har en 244GL -82a med B23A-motor. Har märkt att han rycker och jävlas när man kör. Har inget att göra med att han är kall, för det händer då och då hela tiden. Fyllde på förgasarolja, hjälpte icke.. Funderar på om det inte ska sitta nått bränslefilter på bilfan? För som det är nu finns det inget?! Om han börjar rycka kan jag bara trycka ner kopplingen, börjar man gasa så motorbromsar han bara.
Nått med bränslepumpen?
Användarvisningsbild
av Hilmer
Bränslefilter sitter det inte original, men så klart ingen nackdel att montera ett.
Kolla upp CO-halten så att denna är OK, kolla även så att tändinställningen är rätt.
Att se över övriga detaljer i tändsystemet är inte heller någon nackdel om detta inte är gjort på länge.
av anp
Om motorn misständer vid ex,vis acceleration kan det vara slangen till bromsservot som är dålig.

Om det bara sker vid hård belastning ( under längre tid än acceleration ) kan det vara skräp i flottörhuset som gör att bränslepumpen ej hinner fylla på bensin i takt med förbrukningen.
kolla tändkablarna och rotorn brukar vara d som e kasst, enkast å kolla åsså ba å springa in te en bilskrot å köpa 4 tändkablar för 20 spänn :P
Användarvisningsbild
av Allsan
Tack för hjälpen allihop :D Ni får räkna med att jag kommer fråga en hel del här, första bilen jag nånsinj ägt faktiskt :D .
Tändstiften är bytta, kablarna såg fina ut, rotor fin. Nyss besiktad, och CO-halten var ovanligt bra? ;P
Ska kika lite mer, med hjälp av sambo och pappa. Själv fixar jag det aldrig...
Hör av mig om resultat!
Värme i kupén laddhybrid

Testade från appen att starta klimat och den[…]

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen Luc[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]