AndS skrev:Nja, jag tror inte ni läst hela tråden angående tidigare mätare och ett inklipp från en annan tråd. Om vi utgår från att detta stämmer med tidigare visarinstrument "dess visare var låst precis på mitte av skalan i ett intervall mellan 75 och 105 grader" (inklipp från den andra tråden) så ser du inte om något blir på tok förrän du passerat 105grader, vad skiljer då detta från att varningslampan tänds efter 105 grader (eller vad gränsen är) och säger meddelande säger Varm motor. Däremot så har det funnits en tilltro att mätaren rörts sig med förändrad temp, vilken den inte gjort enligt inlägget. Så det blir för de som saknar vattentemp och göra som man gjorde förr att man då skruva in varvräknare, oljetryck, oljetemp, 
Samtidigt är jag då lite förvånad över att ingen längre reagerar över att du inte kan avläsa turbotrycket, att det fungerar riktigt ser du ju motsvarande sätt inte utan hanteras via varningslampa och meddelande, obs! jag saknar inte mätaren men noterade bara det.
Ok, om volvo mätare är så kass så förstår jag varför man tog bort dem, jag är inte så van vid volvo, de mätar jag har haft har suttit i BMW, Mercdes, Mazda, Audi, Toyota.
Där har man mycket enkelt kunna se temperaturen på mätaren och när det är något på gång långt innan det är någon fara.
På sommarbilen har jag både varvräknare, oljetryck temp, turbotryck osv, osv.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.