Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bowsnow
Ibland försöker tillverkare vara för mån om en virtuel säkerhet som inte är verklig. Faktum är att jag blir mer stressad av inte kunna ställa in värmarens timer, på grund av att jag måste komma ihåg att ställa in den innan jag lämnar bilen på jobbets parkering, då är jag alltid stressad. Dvs jag utgör en större säkerhets faktor på vägen pga av att jag måste köra in tidne jag förlorar på att ställa in timern. ;-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
AndS skrev:Tackar och bugar för länken, det ver nog människans bästa vän lathunden som hade viss påverkan.
Om vi utgår från att det som står i länken stämmer så gäller följande:
Det finns både varningslampa och meddelande vid för hög motortemp.
De gamla mätarna såg ut som mätare med visare, men hade mera en funktion av en lampa "dess visare var låst precis på mitte av skalan i ett intervall mellan 75 och 105 grader" (inklipp från den andra tråden)
Det finns inget tydligt om det verkligen finns info om för låg motottemp under x-tid, dvs motor kommer aldrig upp i normal temp, men vi kan väl utgå från det då motorn styrs av dessa temperaturer.

Så utifrån detta ser jag inget behov av en mätare (genellt) då den i princip var en lite mera avancerad varningslampa. Sedan kanske man gillar själva mätaren eller har en mycket tung gasfot även med kall motor, så att den blir ett hjälpmedel om man glömmer bort tiden.
Den stora skillanden med en tempmätare är ju att man vet vart det är på väg när bilen blir lite äldre, har både varit ute för dålig kylning pga kass kylare ,ed risk för överhetting och taskig termostat med för låg temp.

Med tempmätare ser man det i god tid och kan fixa det INNAN man åker på europasemetser, hur kul är det med en lamap som tänds ITALIEN, "Ställ bilen och börja gå ?:-/ "
av riha
Bowsnow skrev:Att inte ha tillgång till vattentemp är ju lika dumt från volvosida så som det är att man inte kan ställa in timern för värmaren när motorn är igång. Lär ju vara mindre farligt att ställain tiden till värmaren än att sitta och pilla på radion och bluetooth telefonen. Suck! Volvo! Tänk efter lite innan ni sätter in begränsingar som bara skapar irritation!

Och varför skall man sitta o vrida in rätt tid i motorvärmaren under körning? Det tycker jag är dumt. Kan vara rätt distraherande för vissa att sitta och titta ner där och vrida in timmar och minuter under körning.

Det går lika bra att göra det när man antingen sätter sig i bilen eller innan man stiger ur. Det som jag dock skulle gilla som feature är att via nyckeln kunna remote direktstarta motorvärmaren.

Så man kan stå inomhus och trycka in en knapp i en viss tid och så startar man motorvärmaren. Vissa andra bilmärken har den funtionen, likaså en stor del tredje-part tillverkare.

Oavsett, tiduret till dieselvärmaren är värd sina pengar många ggr om. Älskar den funktionen vintertid.
av AndS
Nja, jag tror inte ni läst hela tråden angående tidigare mätare och ett inklipp från en annan tråd. Om vi utgår från att detta stämmer med tidigare visarinstrument "dess visare var låst precis på mitte av skalan i ett intervall mellan 75 och 105 grader" (inklipp från den andra tråden) så ser du inte om något blir på tok förrän du passerat 105grader, vad skiljer då detta från att varningslampan tänds efter 105 grader (eller vad gränsen är) och säger meddelande säger Varm motor. Däremot så har det funnits en tilltro att mätaren rörts sig med förändrad temp, vilken den inte gjort enligt inlägget. Så det blir för de som saknar vattentemp och göra som man gjorde förr att man då skruva in varvräknare, oljetryck, oljetemp, ;-)
Samtidigt är jag då lite förvånad över att ingen längre reagerar över att du inte kan avläsa turbotrycket, att det fungerar riktigt ser du ju motsvarande sätt inte utan hanteras via varningslampa och meddelande, obs! jag saknar inte mätaren men noterade bara det.
av Amli
riha skrev: Och varför skall man sitta o vrida in rätt tid i motorvärmaren under körning? Det tycker jag är dumt. Kan vara rätt distraherande för vissa att sitta och titta ner där och vrida in timmar och minuter under körning.
Då är det ju bara att välja att inte göra det. Det är ju inte så att vi säger att det är enda sättet att sätta på den. Ofta när man väl har stängt av bilen är det mycket lätt gjort att man glömmer att ställa in tiden om man har lite bråttom.
Men t ex på V50 kan man ställa in det medan bilen är på och det är väldigt bra. Det tar max 20 sek och kan t ex göras vid ett rödljus eller liknande. Spaken sitter ju dessutom lätt tillgängligt och enkelt. Det är ju inte värre än att vrida runt i färddatorn. Värre är väl i så fall att det går, som sagt, att ställa in klockan eller stereon ??:-/
Märkte en grej idag som jag inte märkt innan, eftersom jag aldrig brukar gasa när det är kallt. Men idag kom jag i en trafiksituation som gjorde att jag blev tvungen att gasa på även fast den var kall. Den växlade vid 4500-5000 varv istället för vid rödmarkeringen. Jag hade kört lite, lite med den, så den var inte helt iskall.

Ang. tempmätaren så spelar det ingen roll för mig. Eftersom det på mittläget på tempmätaren ändå kan variera mycket i temp. Går den över mitten så tänds lampan ändå. Precis som den gör på en bil utan tempmätare.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
AndS skrev:Nja, jag tror inte ni läst hela tråden angående tidigare mätare och ett inklipp från en annan tråd. Om vi utgår från att detta stämmer med tidigare visarinstrument "dess visare var låst precis på mitte av skalan i ett intervall mellan 75 och 105 grader" (inklipp från den andra tråden) så ser du inte om något blir på tok förrän du passerat 105grader, vad skiljer då detta från att varningslampan tänds efter 105 grader (eller vad gränsen är) och säger meddelande säger Varm motor. Däremot så har det funnits en tilltro att mätaren rörts sig med förändrad temp, vilken den inte gjort enligt inlägget. Så det blir för de som saknar vattentemp och göra som man gjorde förr att man då skruva in varvräknare, oljetryck, oljetemp, ;-)
Samtidigt är jag då lite förvånad över att ingen längre reagerar över att du inte kan avläsa turbotrycket, att det fungerar riktigt ser du ju motsvarande sätt inte utan hanteras via varningslampa och meddelande, obs! jag saknar inte mätaren men noterade bara det.
Ok, om volvo mätare är så kass så förstår jag varför man tog bort dem, jag är inte så van vid volvo, de mätar jag har haft har suttit i BMW, Mercdes, Mazda, Audi, Toyota.

Där har man mycket enkelt kunna se temperaturen på mätaren och när det är något på gång långt innan det är någon fara.

På sommarbilen har jag både varvräknare, oljetryck temp, turbotryck osv, osv.
av Amli
XC90_Executive skrev:Märkte en grej idag som jag inte märkt innan, eftersom jag aldrig brukar gasa när det är kallt. Men idag kom jag i en trafiksituation som gjorde att jag blev tvungen att gasa på även fast den var kall. Den växlade vid 4500-5000 varv istället för vid rödmarkeringen. Jag hade kört lite, lite med den, så den var inte helt iskall.
Jag vet att på BMW M5 bl a så ändras rödmarkeringen allt eftersom att bilen blir varmare. Vid kall motor är rödmarkering alltså redan nere runt 4500 varv för att sedan öka allt eftersom bilen blir varm. Men det är ytterst tveksamt att den funktionen finns på Volvo. Då hade man nog hört det.
Amli skrev:Jag vet att på BMW M5 bl a så ändras rödmarkeringen allt eftersom att bilen blir varmare. Vid kall motor är rödmarkering alltså redan nere runt 4500 varv för att sedan öka allt eftersom bilen blir varm. Men det är ytterst tveksamt att den funktionen finns på Volvo. Då hade man nog hört det.
Det är inget revolutionerande. Förra gen. Renault Clio 1.6 hade det också....
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]