Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

*pettson* skrev:
Wezzli skrev:Vi har monterat ner vevhusventilationen och oljetråget för att rengöra kanalerna och nog var det sörja där, men den var långt ifrån igensatt. Före vi monterade ner allt kände jag från oljepåfyllningen och via oljestickan bara för att se om det var något tryck, man kände ju ett flöde men det bildades aldrig något tryck. När vi monterat ner, rengjort och monterat ihop allt igen är det precis samma där, ingen skillnad. Det känns bra jävla onödigt såhär i efterhand och hade ju kunnat undvikas.

Finns det någon annan som testat detta på en väl fungerande motor av denna modell så vi kan jämföra istället för att bara gissa/anta?
Testat VAD?
Har du använt en mätare så du såg om du hade över eller undertryck vid oljestickan?
Jag har ingen mätare tillgänglig i garaget där vi är, men vad jag lagt märke till är att det flödar friskt med oljegaser/luft när man drar upp oljestickan eller öppnar oljepåfyllningslocket, det gör det inte på äldre motorer vi kollat på, men det säger ju inte oss så mycket. Jag har satt fingret för och det känns inte som att det är något tryck. Är detta normalt?
av *pettson*
Wezzli skrev:
*pettson* skrev:
Wezzli skrev:Vi har monterat ner vevhusventilationen och oljetråget för att rengöra kanalerna och nog var det sörja där, men den var långt ifrån igensatt. Före vi monterade ner allt kände jag från oljepåfyllningen och via oljestickan bara för att se om det var något tryck, man kände ju ett flöde men det bildades aldrig något tryck. När vi monterat ner, rengjort och monterat ihop allt igen är det precis samma där, ingen skillnad. Det känns bra jävla onödigt såhär i efterhand och hade ju kunnat undvikas.

Finns det någon annan som testat detta på en väl fungerande motor av denna modell så vi kan jämföra istället för att bara gissa/anta?
Testat VAD?
Har du använt en mätare så du såg om du hade över eller undertryck vid oljestickan?
Jag har ingen mätare tillgänglig i garaget där vi är, men vad jag lagt märke till är att det flödar friskt med oljegaser/luft när man drar upp oljestickan eller öppnar oljepåfyllningslocket, det gör det inte på äldre motorer vi kollat på, men det säger ju inte oss så mycket. Jag har satt fingret för och det känns inte som att det är något tryck. Är detta normalt?
Normalt sett ska du ha ett svagt undertryck där. Alltså ett sug. Det är ju så att uppe vid spjällhuset så har du en anslutning som sitter med bajonettfattning. Genom venturieffekten som blir där anslutningen sitter så skapas undertrycket som ska suga med sej dina ångor ifrån oljefällan.

När du rev vevhusventen nu då så checkade du alla anslutningar och alla slangar så allt är fritt ifrån skräp. Du har även testat så att det går att blåsa igenom dom?
*pettson* skrev:Normalt sett ska du ha ett svagt undertryck där. Alltså ett sug. Det är ju så att uppe vid spjällhuset så har du en anslutning som sitter med bajonettfattning. Genom venturieffekten som blir där anslutningen sitter så skapas undertrycket som ska suga med sej dina ångor ifrån oljefällan.

När du rev vevhusventen nu då så checkade du alla anslutningar och alla slangar så allt är fritt ifrån skräp. Du har även testat så att det går att blåsa igenom dom?
Den undre kanalen rengjordes med en borr i hålet och skrapades med mejsel underifrån och blåstes sedan ren och den övre kanalen inneöll i princip ingenting. Slangarna från blocket till själva oljeavskiljaren är kliniskt rengjorda och allt är ihopsatt som det ska sitta. Det krökta röret från oljeavskiljaren som går till insuget är fri och jag har personligen provat blåsa rakt igenom den utan problem. Anslutningen till insuget är kliniskt rengjord och den lilla anslutningen för vakuumslangen var igensatt så den rengjorde jag med en liten borr. Allt är i sin ordning, förståelse saknas. Finns det några tester man kan göra?

Nu har vi däremot problem med att den tar tjuvluft, men det känns ju inte så konstigt när vi skruvade tillbaka skiten med gamla insugspackningen bara för att se om det var någon skillnad på vevhusventilationen.

För att försöka förstå det här lite bättre skulle jag ju vilja veta vad för tryckstatus du har i vevhuset om du inte anslutit den till insuget som skapar undertrycket som drar ur gaserna. Skulle det bli tryck eller hållas neutralt i sådana fall? Dom enda verksamma delarna här ska ju vara undertrycket i insuget genom rören ner i oljeavskiljaren och in i anslutningarna i blocket, är dom fria så kan det ju egentligen inte ska kunna gå fel? Allt för att jag ska kunna spekulera.
av *pettson*
Om du har problem med tjuvluft så tar den ju inte luft rätt väg.. nämligen igenom spjället. HUR ska den då kunna suga ordentligt i den slangen för att evakuera vevhusventen? Luften går ju lättaste vägen..
*pettson* skrev:Om du har problem med tjuvluft så tar den ju inte luft rätt väg.. nämligen igenom spjället. HUR ska den då kunna suga ordentligt i den slangen för att evakuera vevhusventen? Luften går ju lättaste vägen..
Det är ju knappast på tal om några 220 cfm/28" vätskepelare high flow läckor här och då lär dom ju knappast ta ut allt undertryck. Jag kommer givetvis kolla det här genom att starta bilen och koppla loss vevhusventilationsröret och sätta fingret där för att säkerställa att undertryck finns, men det finns det garanterat. När vi dessutom har precis samma flås genom oljelocket och oljestickan som före vi skapade luftläcka/rengjorde vevhusventilationen som inte var igensatt så känns det inte troligt.

Vi provade även med startgas och fick ingen skillnad på motorvarven oavsett vart jag sprutade, runt insugspackningen, spridarhål i insuget, spjällhus, vaakumslangar, vevhusventilationsanslutningen. Men jag tyckte å andra sidan att strålen från burken spred dåligt, men den avdunstar ju upp i luften i gasform som bör dras in om det är luftläcka.
av *pettson*
Wezzli skrev:
*pettson* skrev:Om du har problem med tjuvluft så tar den ju inte luft rätt väg.. nämligen igenom spjället. HUR ska den då kunna suga ordentligt i den slangen för att evakuera vevhusventen? Luften går ju lättaste vägen..
Det är ju knappast på tal om några 220 cfm/28" vätskepelare high flow läckor här och då lär dom ju knappast ta ut allt undertryck. Jag kommer givetvis kolla det här genom att starta bilen och koppla loss vevhusventilationsröret och sätta fingret där för att säkerställa att undertryck finns, men det finns det garanterat. När vi dessutom har precis samma flås genom oljelocket och oljestickan som före vi skapade luftläcka/rengjorde vevhusventilationen som inte var igensatt så känns det inte troligt.

Vi provade även med startgas och fick ingen skillnad på motorvarven oavsett vart jag sprutade, runt insugspackningen, spridarhål i insuget, spjällhus, vaakumslangar, vevhusventilationsanslutningen. Men jag tyckte å andra sidan att strålen från burken spred dåligt, men den avdunstar ju upp i luften i gasform som bör dras in om det är luftläcka.
Men du nu talar du emot dej själv. Du pratar om problem med insugsläckage. När jag påpekar att det inte är nån bra sak då motorn inte suger in rätt väg. För det första får den inte rätt luftmängd registrerad och då får den automatiskt fel vacum i insuget så flödet fortfarande blir felaktigt, det är inte mycket till vacum i en motorn som går kasst. Det handlar inte om att suga in kubikmetrar med luft i nån glipa med andra ord. Men samtidigt berättar du nu att du läcksökt med startgas och ni finner ingen läcka. Dom informationsbitarna går liksom inte ihop för mej. Har du läcka.. eller inte?
Hursomhelst har du ännu inte mätt nåt undertryck eller övertryck så faktum är att du vet inte om där är över eller undertryck. Det du vet är att det flödar.
Nu har du ju inte många alternativ. Om evakueringsvägarna är rena och fina ända till spjället men att det är full storm i rören trots att motorn suger på tomgång så har du alltså för mycket leakdown då? Menar det vi kan syssla med här är gissningar eftersom ingen av oss har bilen här ändå för realistisk kontroll och mätning.
En kontroll kan du göra som är enkel. Ta en bit skithuspapper (om du har dubbelt så ta ena papperslagret) lägg den över oljestickehålet, ta nån millimeter ifrån öppningen , medans nån startar. Höj varvet sen succesivt för att se om det förändras. Sugs pappret nedåt så är det undertryck annars övertryck. OM du har övertryck fortfarande trots varierande varvtal så slår du i stickan som vanligt, så får du lossa slangen som går in i gummiröret vid insuget. plugga gummislangen sålänge så du inte drar tjuvluft i det stora hålet, och känn om du får ur samma flås ur vevhusvents slangen som nu är lös. Får du samma flås där med nån vevhusvent i stormform så har du för mycket leakdown troligen. Det bildas alltså onormalt mycket vevhusventilation på grund av cylinderläckage och det är bara att svälja läget eller renovera. OM du har allt rengjort och allt är tätt så SKA du få undertryck. OM nu inte motorn är för sliten eller är skadad på nåt sätt (spräckt kolvring) så att det går ned för mycket gaser i vevhuset för då hinner inte systemet med.
*pettson* skrev:
Wezzli skrev:

Men du nu talar du emot dej själv. Du pratar om problem med insugsläckage. När jag påpekar att det inte är nån bra sak då motorn inte suger in rätt väg. För det första får den inte rätt luftmängd registrerad och då får den automatiskt fel vacum i insuget så flödet fortfarande blir felaktigt, det är inte mycket till vacum i en motorn som går kasst. Det handlar inte om att suga in kubikmetrar med luft i nån glipa med andra ord. Men samtidigt berättar du nu att du läcksökt med startgas och ni finner ingen läcka. Dom informationsbitarna går liksom inte ihop för mej. Har du läcka.. eller inte?
Hursomhelst har du ännu inte mätt nåt undertryck eller övertryck så faktum är att du vet inte om där är över eller undertryck. Det du vet är att det flödar.
Nu har du ju inte många alternativ. Om evakueringsvägarna är rena och fina ända till spjället men att det är full storm i rören trots att motorn suger på tomgång så har du alltså för mycket leakdown då? Menar det vi kan syssla med här är gissningar eftersom ingen av oss har bilen här ändå för realistisk kontroll och mätning.
En kontroll kan du göra som är enkel. Ta en bit skithuspapper (om du har dubbelt så ta ena papperslagret) lägg den över oljestickehålet, ta nån millimeter ifrån öppningen , medans nån startar. Höj varvet sen succesivt för att se om det förändras. Sugs pappret nedåt så är det undertryck annars övertryck. OM du har övertryck fortfarande trots varierande varvtal så slår du i stickan som vanligt, så får du lossa slangen som går in i gummiröret vid insuget. plugga gummislangen sålänge så du inte drar tjuvluft i det stora hålet, och känn om du får ur samma flås ur vevhusvents slangen som nu är lös. Får du samma flås där med nån vevhusvent i stormform så har du för mycket leakdown troligen. Det bildas alltså onormalt mycket vevhusventilation på grund av cylinderläckage och det är bara att svälja läget eller renovera. OM du har allt rengjort och allt är tätt så SKA du få undertryck. OM nu inte motorn är för sliten eller är skadad på nåt sätt (spräckt kolvring) så att det går ned för mycket gaser i vevhuset för då hinner inte systemet med.
Det har blivit ett missförstånd. Jag har klart för mig att det handlar om ett tryck, det flödar alltså gaser ut från oljepåfyllningen och oljestickan, det sugs inte in. Vad jag menar med att det inte är tryck är egentligen bara att om jag lägger handflatan tätt över oljepåfyllningslocket eller tummen i oljestickan så märker jag inte av något tryck, om något, så ett mycket litet tryck.

Antagandet gällande luftläckage kommer ju enbart från hur den går ojämt på tomgången och tvekar vid spjällöppning, samt faktumet att vi satt dit gamla insugspackningen. Jag har av någon anledning fått för mig att det inte är det bästa alternativet, men jag kan ha fel. Risken finns ochså att vi lyckats dra ut någon vakuumslang vi inte sett och där kan den givetvis suga in friska mängder luft. Detta kommer kollas upp när mer tid ges, imorgon.

Tidigare mekaniker på denna bilen påstod att det var något fel på femmans kolv/kolvringar så vi hade lös den och kollade men det såg hur bra ut som helst och när vi skruvade ihop allt så hade vi bra nivå och, mellan cylindrarna, jämt kompressionstryck, men före detta hade jag spekulerat i leakdown, det är ju inte omöjligt. Men jag har fått lite klarhet i hur det fungerar nu så vi kommer testa oss fram, jag kommer ta med en tryckmätare som går sätta i mynningen för oljesticksröret så kan vi säga hur stort tryck det handlar om.

Behöver man som regel byta insugspackningen när man kört den i totalt 50 mil efter första montering eller kan man räkna med att det ska hålla tätt ändå?

Tack för informationen i varje fall.
*pettson* skrev:Packningen håller tätt utan problem.
Jag har testat med tryckklocka nu och den håller sig neutralt på 0 oavsett varvtal. Så den delen av problemet kunde vi inte bry oss mindre om nu.

Problemet nu är att motorn går ojämt och då drog vi ju slutsatsen att det var luftläckage någonstans, så vi har gått igenom diverse vakuumslangar och kopplat dom rätt, vilket någon av dom inte var sen tidigare och bilen går bättre men fortfarande denna ojämna tomgång. Jag är inte säker hur många vakuumanslutningar det finns på undersidan av insuget, den jag vet om är den som sitter i tryckklockan eller vad det är som styr klaffarna i insuget, samt två stycken under spjällhuset. Finns det fler?

Jag tycker mig höra ett svagt pysande som eskalerar när vi drar på lite gas, men kan inte få någon reaktion av startgasen runt insuget. Misstänker att det kan vara lätet från soppapumpar, fuelrail och soppatrycksregulatorn. Ett annat ljud jag inte riktigt kan placera är ett suckande i samband med avstängning av motorn.
Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare Vo[…]

Kullagret där rattaxeln går in i styrv&[…]

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]