Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena!

Har en kollega som har en S80 2.4 140hk -01. Service som boken föreskriver, alla på Volvo. Bilen har gått 15000mil då oljelampan började blinka. Volvo kollade bilen och konstaterade att motorn var igenkoksad och ett motorbyte måste till. Skulle kosta 28 lax! Att bara rengöra motorn skulle inte hjälpa, det skulle "nog" komma tillbaka igen.."(enligt Volvo).

Till de egentliga frågorna:
1) Är det rimligt att en motor som gått 15000mil ska koksa om man skött servicen enligt serviceboken på en aktoriserad Volvo-verkstad?
2) Vad i hela världen får en Volvomotor att koksa om man lämnar in den på samma aktoriserade Volvo-verkstad?

Bonusfråga) Vid ett dyligt fall, finns det någon chans till att Volvo kan hjälpa till och ta en del av kostnaderna?
Maskinskadeförsäkring hos Volvia med fullservad bil gäller till 15000 mil eller max 8 år så det är kört tyvärr... Garantierna är för länge sedan borta..

/Thomas
Hej
jag har en 6:a som började koksa, dock inte till den grad att oljetrycksvarning kom utan endast förhöjd oljekonsumption (2l/100 mil).
-Motmedlet var, oljebyte (bra olja) + långkörning (100mil) med höga varv, upprepades 3 ggr. Kolsvart olja tappades av efter 300 mil, 500 mil 700 mil. Nu varit Ok över 7.000 mil, men det är på väg tillbaks igen. kört totalt 25.000 mil.
Jan-A skrev:Tjena!

Har en kollega som har en S80 2.4 140hk -01. Service som boken föreskriver, alla på Volvo. Bilen har gått 15000mil då oljelampan började blinka. Volvo kollade bilen och konstaterade att motorn var igenkoksad och ett motorbyte måste till. Skulle kosta 28 lax! Att bara rengöra motorn skulle inte hjälpa, det skulle "nog" komma tillbaka igen.."(enligt Volvo).

1) Är det rimligt att en motor som gått 15000mil ska koksa om man skött servicen enligt serviceboken på en aktoriserad Volvo-verkstad?
2) Vad i hela världen får en Volvomotor att koksa om man lämnar in den på samma aktoriserade Volvo-verkstad?

Bonusfråga) Vid ett dyligt fall, finns det någon chans till att Volvo kan hjälpa till och ta en del av kostnaderna?
Har motorn skurit redan eller är det "bara" oljelampan som börjat blinka? Om motorn inte är skuren kanske det här skulle kunna vara en grej att kolla upp. Du/din kompis kan ju ringa och kolla med dem i alla fall. Att byta ut hela motorn verkar ju helt vansinningt om det i övrigt inte är något fel på den! :shock:

Jag är själv rätt så nyfiken på den behandlingen men jag skulle vilja snacka med någon som gjort den först. Priset är relativt rimligt om behandlingen håller vad den lovar! :)

Mvh
/Fred
Bilen går utan problem att göra rent! Jag gjorde precis detta på 2 vänners bilar. Precis samma syndrom, blinkande/lysande oljelampa. Den ena lät tom illa i motorn när han stängde av den. Nu går den som en klocka.

Läs denna tråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=36811

Så här såg dom motorerna ut: http://www.flickr.com/photos/23732382@N07/

Du har ett PM!
det hela beror på hur länge motorn gått med med förlågt olje tryck.
oljetrycket är ju förlågt långt innan lampan lyser ! trycket ska vara ca 4 bar med lite varv på motorn. men olja lampan tänds kanske vid 0,3 bar

i de aldra flästa fall går det att byta olje fella & sug sil + att göra rent alla kanaler, o sen funkar det (kostar ca 9000:-)
det viktiga är att han nu inte andvänder bilen, fören den är lagad...
är det 7 stämplar i service boken? (bara nyfiken)
Fred skrev:
Jan-A skrev:Tjena!

Har motorn skurit redan eller är det "bara" oljelampan som börjat blinka? Om motorn inte är skuren kanske det här skulle kunna vara en grej att kolla upp. Du/din kompis kan ju ringa och kolla med dem i alla fall. Att byta ut hela motorn verkar ju helt vansinningt om det i övrigt inte är något fel på den! :shock:

Jag är själv rätt så nyfiken på den behandlingen men jag skulle vilja snacka med någon som gjort den först. Priset är relativt rimligt om behandlingen håller vad den lovar! :)

Mvh
/Fred
Lämnade in min Mazda mx6 som tickade på det du länkade till och hoppades på att det skulle bli nån skillnad med ren motor och ny olja men icket. Det var precis som innan så man blev lite besviken.

Det är nog bra att den spolar ur motorn på den gamla oljan men att medlet skulle lösa upp allt som dom lovar är nog bara bullskit om dom nu inte har saltsyra eller lut i det.
Läste i ett annat forum där dom rekommenderade

75% diesel, resten olja ( tot. 4 lit ), varmkör på tomgång ordentligt, byt och gör om flera ggr. med nytt oljefilter vid varje byte.
Varierande laddtryck Volvo 940

Får testa, felet känns som det må[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]