Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av henka35
JK24T skrev:Mina erfarenheter med 3,2 är väl inte de bästa. Vill du ha bra bottenvrid så är D5, T6 och V8 att föredra framför 3,2. 3,2 har inte mycket till bottenvrid, åtminstånde används inte vridet med automaten som mer än gärna växlar ner.
Min bil står på verkstad sedan en månad tillbaka och kör nu med en V700II 2,0D som har betydligt bättre bottenvrid än 3,2;an. Dieseln har på något sätt växt ihop med mig som jag inte förväntade och jag trivs. Notera då att det är den minsta dieseln och att jag sedan födseln är emot oljebrännare.
Hade jag valt idag och med liten hänsyn till plånboken hade valet varit T6 eller D5, D5 då pga. att den går att få med manuell låda.
Kan bara hålla med om 2.0D. Det är faktiskt en mycket fin motor, synd bara att den inte finns i automat. För då tror jag inte många 2.4D/D5 hade sålts!

//Henrik
av Lövet
Eftersom S40/V50 finns med 2,0D och PowerShift så borde det inte dröja så länge innan det kommer. Gör den inte det vet jag inte vad Volvo håller på med.
Användarvisningsbild
av kave
Arese skrev:Hej

Är du intresserad av bilkörning väljer du:

1. T6 (maffig, snabb, komfortabel)
2. 3,2 (rak sexa, vibrationsfri, gillar varv)
3. 2,5(F)T (stark i mellanregistret, inte lika sofistikerad som sexorna)
4. D5 (oinspirerande och bullrig, vänta på 205-hk)
Om man är intresserad av bilkörning väljer man väl inte Automat?
av Lövet
kave skrev: Om man är intresserad av bilkörning väljer man väl inte Automat?
Vad är det som är bättre att sitta och flytta kugghjul själv? Du gör det definitivt inte bättre än en PowerShift/DSG låda. Att sitta och sparka en koppling fram och tillbaka är inte bilkörning för mig - bara omodernt.
av Amli
andreas_lofgren skrev:
Vad är det som är bättre att sitta och flytta kugghjul själv? Du gör det definitivt inte bättre än en PowerShift/DSG låda. Att sitta och sparka en koppling fram och tillbaka är inte bilkörning för mig - bara omodernt.
Jag kan till en viss del hålla med. Men det beror mycket på vilken typ av bil vi snackar om och inte rent generellt. Men i det här fallet håller jag med.
av Lövet
Naturligtvis har manuell en viss känslofördel, framförallt i sportigare bilar modell Porsche, BMW M3, Audi S5 och liknande. Men i en V70? Näää :wink:
av Vålvå
andreas_lofgren skrev:Naturligtvis har manuell en viss känslofördel, framförallt i sportigare bilar modell Porsche, BMW M3, Audi S5 och liknande. Men i en V70? Näää :wink:
Jaja... vitsen med en automat är KOMFORT dock på bekostnad av högre BRÄNSLEFÖRBRUKNING,men i Volvos fall verkar inte ens KOMFORTEN gälla när dom växlar konstigt, alltså väljer man manuell i en V70II (speciellt dieslarna) så blir allt rätt!
Lägre förbrukning & rätt varv på motorn,det har inget med sportighet att göra :wink:
Användarvisningsbild
av kave
andreas_lofgren skrev:
Jaha, så 3.2 och T6 har PSD lådor numera? Tack för den infon.

Skulle jag kunna få en bil med sekventiell låda skulle jag gärna ta det, men det lär dröja.

För oss som anser att full kontroll på bilen tillför körningen något så är en manuell att föredra.
av Lövet
kave skrev: Jaha, så 3.2 och T6 har PSD lådor numera? Tack för den infon.

Skulle jag kunna få en bil med sekventiell låda skulle jag gärna ta det, men det lär dröja.

För oss som anser att full kontroll på bilen tillför körningen något så är en manuell att föredra.
Det har jag väl aldrig skrivit? I nuläget finns det ju bara till 2,0D (som inlägget ovanför handlade om). Till andra märken finns dock dessa lådor till fler alternativ.
Användarvisningsbild
av Guligan
Har svårt att tänka mig något mer meningslöst än en automat till 2,5T (FT), kostnadsmässigt sett. 3,2:an som går billigare och bättre än en automat 2,5T. Det som kan avgöra till 2,5FT:s fördel är ju det reducerade förmånsvärdet för en tjänstebilistinnehavare, samt att som jag vill köra manuell. Men hade jag haft automat som krav så hade jag definitivt valt 3,2:an. Och ja, den är lätt att köra under litern per mil.

Två veckor är ju ingen big deal.

Lyfter en gammal tråd.. jag har själv f[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]