Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
En fråga
V70 II har ju inte fått så "lysande" recensioner när det gäller halvljuseroggent.
Jag tänkte inte så mycket på det tills mörkret kom.
Satan i gatan vilket sopigt halvljus dom ser ut att lysa i backen, men när jag drar på helljus så snackar vi.
Min fråga är:
Hur lyser era bilars halvljus (xenon) om jag ställer bilen ca 3m ifrån garaget så ligger kägglorna ca 60cm på väggen.
När jag sedan drar på helljuset så åker ljusbilden upp rejält på garageväggen.
Finns det något rikmärke hur det skall vara eller justeras.
Kan man få denna justering som garantijobb.
Skriv och berätta om era V70II´s xenon halvljus
//F
Vid besiktningen bryr de sig främst om att de inte står för högt.

Finns ett flertal rapporter om V70 som har haft för lågt ställda ljus. Tänk dock på att inte skruva själv utan åk till någon som har ljusmätningsutrustning. Annars kan du blända folk vilket inte är att rekommendera med xenonljus.
jhenrikj skrev:Lite konstigt att de inte märker det vid besiktningen.....
Dröjer ett tag innan man besiktar en ny bil. För övrigt slår de bara ner på halvljuset om det lyser för högt, om det inte är helstolligt inställt förstås.
Jag fick också mina lite uppjusterade eftersom jag klagade på det (kostnadsfritt naturlgtvis) men nu är det en del mötande som blinkar på mig så det kanske blev lite för högt. Det blev inget drömhalvljus i alla fall men helljuset är ju riktigt bra.
Hade för övrigt mycket bättre halvljus på min V50, Xenon det också.
ztaffans skrev:
Dröjer ett tag innan man besiktar en ny bil. För övrigt slår de bara ner på halvljuset om det lyser för högt, om det inte är helstolligt inställt förstås.
Jag fick också mina lite uppjusterade eftersom jag klagade på det (kostnadsfritt naturlgtvis) men nu är det en del mötande som blinkar på mig så det kanske blev lite för högt. Det blev inget drömhalvljus i alla fall men helljuset är ju riktigt bra.
Hade för övrigt mycket bättre halvljus på min V50, Xenon det också.
Den ska ju faktiskt besiktigas innan du får den....
jhenrikj skrev:
ztaffans skrev:
Den ska ju faktiskt besiktigas innan du får den....
Tror inte de registreringsbesiktar varje enskild bil nu längre.
Vad jag förstår så typbesiktas en V70II 2,4D och ska godkännas, de som sedan tillverkas kräver bara intyg från Volvo att den motsvarar den typbesiktade bilen.
Jag är ute på lite halvdjupt vatten här och är inte stensäker på att det är så det går till.
Samma fel här, har inte ännu haft tillfälle att föra och justeras. Min förra S80 hade bättre halvljus. åtminstone lyste de längre. Också sidoinställningen på högra lampan är åt fanders.
ztaffans skrev:
Tror inte de registreringsbesiktar varje enskild bil nu längre.
Vad jag förstår så typbesiktas en V70II 2,4D och ska godkännas, de som sedan tillverkas kräver bara intyg från Volvo att den motsvarar den typbesiktade bilen.
Jag är ute på lite halvdjupt vatten här och är inte stensäker på att det är så det går till.
Lite märkligt att de tar ut 400:- i besiktningsavgift på en ny bil om den inte behöver besiktigas....men vad gör väl inte en bilhandlare för att tjäna pengar idag ;=)
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]