Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Amarace
LarsBD, det spänningsfall som blir genom säkringen är ju knappt mätbart, det handlar inte ens om tiondelar man förlorar, men man vinner på att det faktiskt finns en säkerhet OM det nu skulle bli en kortslutning. Självklart ska man ju ändå dra alla kablar så säkert som möjligt.
Men med ditt resonemang funderar man ju på varför det sitter säkringar någonstans överhuvudtaget? Jo för att det KAN hända något.

Alla gör ju sitt val, jag skulle då aldrig montera elektrisk utrustning i en bil utan att sätta säkring.
Det finns ju ioförsig en del el i en bil som är osäkrat av tillverkaren, men så har det ju faktiskt hänt att det blitt kabelbränder ibland.

Och att säkra efter kabeln, vad menar du med det? Att säkringen ska sättas just innan gränsen för vad kabeln klarar av? Självklart så säkrar man ju efter förbrukaren, men man kan ju inte sätta en säkring på 30A på en 0,5mm2 kabel med en förbrukning på 25A, då får man ju självklart ha en kabel som också klarar av förbrukningen, alltså måste man tänka på både vad man har för kablage samt förbrukning när man ska säkra upp det hela. En säkring som med marginal klarar av förbrukningen, men ändå en hel del mindre än den strömstyrka som skulle göra att kabeln går allt för varm.
(men det är klart, ska man köra osäkrat är det ju bättre med klen kabel än grov, då brinner ju iaf kabeln av innan det händer något mer allvarligt förhoppningsvis)

Bilel är ju en historia för sig på ett vis :) Men tänker man bara logiskt (alltså välj kablage rätt, likaså säkring) så händer aldrig något.
Tänk om det i en bil skulle finnas lika "säkra" regler som för ett hus (t.ex 10A 1,5mm2, 16A 2,5mm2 o.s.v, och ja, det finns såklart undantag), vad enkelt allt skulle vara :)
av I.H.P
Brainy skrev:...Såg att det rekommenderas större än 2.5kvadratssladdar högre upp i tråden. Personligen har jag kopplat mitt med 6kvadrat...
Beroende på kabellängd, kabeluppbyggnad och temperatur så klarar ju en 2,5mm2 kabel av ca 15A kontinuerligt i de längder som är normala för bilar. Står man i valet och kvalet mellan dimensioner, väljer man den grövre.
Se sid 8: http://www.marinshopen.se/Portals/0/pdf/tudorsjo.pdf
I trådskaparens fall funkar det med 2,5mm2 upp till 4,5m och så långt är det nog inte mellan relä och strömkälla?
LarsBD skrev:...Vill man ändå ha en säkring bör den väljas efter kabelstorleken och inte förbrukarna.
Ja, 15A säkring till 2,5mm2 kabel med 9A förbrukning är nog rätt nära ett bra val? Se Tudor rekommendationen ovan.
Kablar ska alltid dras så de inte skavs (tänk på vibrationer och rörelser) eller är onödigt långa.
Vinsten med en säkring som skydd tycker jag överväger det eventuella spänningsfall som den ger.
//Björn
av LarsBd
I.H.P skrev:Ja, 15A säkring till 2,5mm2 kabel med 9A förbrukning är nog rätt nära ett bra val?
Skulle man istället ha valt 6mm² kabeln tål den ca 25 A och då skulle den även ha avsäkrats med 25A fast förbrukarna endast vill ha 9A.
Amarace skrev:Tänk om det i en bil skulle finnas lika "säkra" regler som för ett hus (t.ex 10A 1,5mm2, 16A 2,5mm2 o.s.v, och ja, det finns såklart undantag), vad enkelt allt skulle vara :)
Där är säkringen vald efter kabelstorleken och inte efter förbrukarna dvs som jag skrev att man skulle göra med extraljusen och följer man den principen minimerar man nackdelarna med en säkring.
(Även i starkströmsvärlden finns det vissa saker som monteras i princip helt osäkrade.)
Användarvisningsbild
av Tomas88
Men varför ska man säkra efter kabelarean?
Det är väl bättre att säkringen går så fort så möjligt om strömmen överstiger det förbrukaren skall ta? (Med lite marginal då förståss)
av LarsBd
Skulle det bli kortslutning går även en 40A säkring så gott som direkt.
Vill man inte säkra för mer än 10A behöver kabeln inte heller vara mer än 1,5mm² då den tål 10A.
Grova kablar minsta möjliga antal kontaktpunkter och stor eller ingen säkring är vad som gäller om man ska få ut absolut maximalt elektriskt av extraljusen, även ett spänningsfall på 0,1V är ett spänningsfall och ljusförlust.
av PeterPan
Hej,

Tack alla för era svar och synpunkter. Även om det här på slutet varit lite olika bud kring hur man bäst går tillväga. (och som gjort det lite rörigt för mig...)
Så för att avsluta detta - Kan någon rekommendera något ställe i Stockholm där jag kan köpa grejerna jag behöver?
(Ett ställe som jag kan känna mig säker på ger mig det jag ska ha.)
Allt detta pga av att den meck som ska hjälpa mig av förklarliga själ vill att jag har alla grejer klara då han ska montera det hela.

Alltså var vänder jag mig ?
tack
Peter
av I.H.P
LarsBd skrev:
I.H.P skrev:Ja, 15A säkring till 2,5mm2 kabel med 9A förbrukning är nog rätt nära ett bra val?
Skulle man istället ha valt 6mm² kabeln tål den ca 25 A och då skulle den även ha avsäkrats med 25A fast förbrukarna endast vill ha 9A.
Jag håller med, fast i det exemplet har man slösat/överdrivit med kabelarean.
//Björn
av Maha
PeterPan skrev:Hej,

Tack alla för era svar och synpunkter. Även om det här på slutet varit lite olika bud kring hur man bäst går tillväga. (och som gjort det lite rörigt för mig...)
Så för att avsluta detta - Kan någon rekommendera något ställe i Stockholm där jag kan köpa grejerna jag behöver?
(Ett ställe som jag kan känna mig säker på ger mig det jag ska ha.)
Allt detta pga av att den meck som ska hjälpa mig av förklarliga själ vill att jag har alla grejer klara då han ska montera det hela.

Alltså var vänder jag mig ?
tack
Peter
Hej!

Som jag förstått så har du redan:

- En extraljushållare som ljusen sitter på.
- Ett stabiliseringsstag som håller ihop ljusen.

Det du nu behöver är:

- 3 st reläer (minimum 2 enligt mej)
- Kabel. 2,5 mm2 för + och - till varje ljus räcker gott. För styrströmmen räcker 0,75 mm2 utmärkt.
- Kabelskor:
Blå flatstiftshylsor ca 10-15 st
Blå skarvhylsor ca max 15 st (för skarvning, om reläerna inte kan monteras direkt ihop med ballasternas strömkablar, kan också behövas om ballasternas jord måste skarvas)
- Blå, ev. gula ringkabelskor, max 10 st
- 1st skarvklämma, sk. "strömtjuv"
- 3st säkringshållare, finns flera modeller att välja mellan.
- 3st 10-20A säkringar passande hållarna. (Dessa ska bara skydda mot kortslutning)
- Stabiliseringsstag 2-3 st

Allt oavnstående kan köpas på större OKQ8 mackar, men också på Biltema, betydligt billigare.

Kabellängder:
Alla tre ljusen behöver varsin 2,5 mm2 kabel från batteriet till ballasten, via säkrning och relä.
I "värsta fall" behöver de samma längd tillbaka till batteriet för jordning.

Kabeln för styrströmmen ska räcka från ett av bilens framlysen till reläerna.

http://www.biltema.se/products/producti ... emId=75843 Art.nr: 42-686
Detta är ett färdigt kit för elinstallationen (det behövs minst 2 st, helst 3 st kit) men dessa verkar sakna "strömtjuven" och de i ditt fall troligen nödvändiga skarvhylsorna måste köpas till.

Liknande kitt finns även på OKQ8 och Jula.

Hoppas du hittar det du behöver!
Lägg gärna upp lite bilder på resultatet sen :)

//Martin
244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

hejsan jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]