- ons 21 jan 2009, 00:29
#253171
LarsBD, det spänningsfall som blir genom säkringen är ju knappt mätbart, det handlar inte ens om tiondelar man förlorar, men man vinner på att det faktiskt finns en säkerhet OM det nu skulle bli en kortslutning. Självklart ska man ju ändå dra alla kablar så säkert som möjligt.
Men med ditt resonemang funderar man ju på varför det sitter säkringar någonstans överhuvudtaget? Jo för att det KAN hända något.
Alla gör ju sitt val, jag skulle då aldrig montera elektrisk utrustning i en bil utan att sätta säkring.
Det finns ju ioförsig en del el i en bil som är osäkrat av tillverkaren, men så har det ju faktiskt hänt att det blitt kabelbränder ibland.
Och att säkra efter kabeln, vad menar du med det? Att säkringen ska sättas just innan gränsen för vad kabeln klarar av? Självklart så säkrar man ju efter förbrukaren, men man kan ju inte sätta en säkring på 30A på en 0,5mm2 kabel med en förbrukning på 25A, då får man ju självklart ha en kabel som också klarar av förbrukningen, alltså måste man tänka på både vad man har för kablage samt förbrukning när man ska säkra upp det hela. En säkring som med marginal klarar av förbrukningen, men ändå en hel del mindre än den strömstyrka som skulle göra att kabeln går allt för varm.
(men det är klart, ska man köra osäkrat är det ju bättre med klen kabel än grov, då brinner ju iaf kabeln av innan det händer något mer allvarligt förhoppningsvis)
Bilel är ju en historia för sig på ett vis :) Men tänker man bara logiskt (alltså välj kablage rätt, likaså säkring) så händer aldrig något.
Tänk om det i en bil skulle finnas lika "säkra" regler som för ett hus (t.ex 10A 1,5mm2, 16A 2,5mm2 o.s.v, och ja, det finns såklart undantag), vad enkelt allt skulle vara :)
Men med ditt resonemang funderar man ju på varför det sitter säkringar någonstans överhuvudtaget? Jo för att det KAN hända något.
Alla gör ju sitt val, jag skulle då aldrig montera elektrisk utrustning i en bil utan att sätta säkring.
Det finns ju ioförsig en del el i en bil som är osäkrat av tillverkaren, men så har det ju faktiskt hänt att det blitt kabelbränder ibland.
Och att säkra efter kabeln, vad menar du med det? Att säkringen ska sättas just innan gränsen för vad kabeln klarar av? Självklart så säkrar man ju efter förbrukaren, men man kan ju inte sätta en säkring på 30A på en 0,5mm2 kabel med en förbrukning på 25A, då får man ju självklart ha en kabel som också klarar av förbrukningen, alltså måste man tänka på både vad man har för kablage samt förbrukning när man ska säkra upp det hela. En säkring som med marginal klarar av förbrukningen, men ändå en hel del mindre än den strömstyrka som skulle göra att kabeln går allt för varm.
(men det är klart, ska man köra osäkrat är det ju bättre med klen kabel än grov, då brinner ju iaf kabeln av innan det händer något mer allvarligt förhoppningsvis)
Bilel är ju en historia för sig på ett vis :) Men tänker man bara logiskt (alltså välj kablage rätt, likaså säkring) så händer aldrig något.
Tänk om det i en bil skulle finnas lika "säkra" regler som för ett hus (t.ex 10A 1,5mm2, 16A 2,5mm2 o.s.v, och ja, det finns såklart undantag), vad enkelt allt skulle vara :)
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 242DL-75 | 244GL-79 | 245GL-88 | 745GL-88