Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
eftersom problemet är kvar, så är vi väll tämligen säkra på att det inte är stegmotorn.

genom att tömma gasfiltret så kan man få en uppfattning om det är mycke olja det kan finnas i tankarna. (tomning kräver att du gör systemet trycklöst!)
av erjo81
Hej!
Undra hur man få ojle i gastanken om det är det som är problemmet. Bilen fortsätter dör flera gånger i veckan. Har ringt bilstället men de prata bara om att koppla upp till datorn och se om man få ett felmeddelande ( som inte har visats en enda gång trots problemmet ).
Mvh, Eric
Användarvisningsbild
av CarMan
du tankar ju gas, gas trycks in i bilen med en kompressor, denna kompressor är oljesmord. är kompressorn sliten så förjer det med olja in i din bil.
av krax
Kompressorn som trycker in gasen sitter alltså inte i bilen utan på macken.
Det var stora problem i början när man startade gasmackar, det skall vara
bättre nu när man lärt sig mer. Om du har en lite äldre bil så kan det ha lagrats
en hel del olja under årens lopp. Det sätter igen ventiler mm när det tar sig ut
i systemet. Jag antar att filtret skall ta bort smuts men jag kan tänka mig
att en del ändå tar sig igenom, speciellt om filtert blir fullt.
Jag har samma problem som du att bilen går ibland på gas, men tjuvstannar,
ofta när man minskar på gasen vid något stopp tex.
Jag har varit i kontakt med bilia för att kolla vad det kan vara och vad en
rengöring, eller vad nya delar kostar. Håll i dej nu
rengöring ca 11.000:- byte av delar, gasfördelare tryckregulator mm 23.000:-. :-O)
KUL VA!
av erjo81
Skit kul! What the f#%k! Det du beskriver med din bil låter väldigt lik mina problem. Du som låter rätt bilkunning, har de rånat mej för 4,500 kr, alltså bilfirman som sa att det var stegmotorn ? Och om problemmet är det du säjer då i det bara " learn to live with it " eller hur?
erjo
av krax
Om jag är bilkunnig, äldre bilar möjligen men nu för tiden är det väldgt
mycket elektronisk som man inte riktigt hajjar. Vad gäller just detta problem
försöker jag att fatta så mycket som möjligt för att förstå var felet ligger.

Det kan vara stegmotorn som kärvar men det finns många ställen på vägen
där det kan bli fel. Tex finns det en tryckgivare i en av tankarna, den finns
i 2 varianter en tidig och en tillverkad efter vecka 42 år 2002 (enl CarMan)
Den sitter ju före gasfiltret så där hjälper bara rengörng av tankarna.

Det finns en ventil bak i bilen som du kan höra klicka när du växlar mellan
bensin och gas, den kan oxå kärva el vara trasig. Efter ventilen kommer
tryckregulatorn, den kan läcka och då kan bilen bli svårstartad, testas med
vattenbubbling i glas (enligt Fred). Därefter har du gasfördelaren och i den
sitter en stegmotor som reglerar mängden gas in i motorn, den kan kärva
och det var väl det man chansade på på din verkstad.

Ovanpå allt detta finns olika styrprogram som kan behöva uppgraderas.
Det knasiga med gasbilarna är att gassystemet är lagt ovanpå bensinsystemet
och är inte integrerat så att man kan få bra felkoder som kan berätta var
exakt felet är. Idiotiskt!

Själv har jag planer på att koppla in en tryckmätare på en slang i kontrolluttaget
på gasfördelaren och se vad som händer när bilen slutar gå på gas.

Det som är lurigt är att bilen kan gå långa sträckor på gas, och ibland strular det
hela tiden.
I helgen åkte jag tex fram o tillbka nyköping på gas med fyllning av gas i Nyköping.
Bilen gick felfritt dit men ville inte växla till gas efter fyllning, det tog några mil innan det
gick att växla över, sen gick den felfritt hem.

Det verkar som det är mest problem när man har många stopp och ojämn hastighet.
Första gången jag upptäckte felet var efter att ha kört på motorväg och svängde av
mot en rondell, då la gasen av. (hade precis köpt bilen beg)
av Fred
Det märkliga med ditt problem är att det luktar gas när bilen stannar. Att Bi-Fuelbilar stannar vid låga hastigheter är inte SÅ ovanligt, jag har läst om flera som råkat ut för detta. Min stannade också vid korsningar och vid parkering ibland. Detta avhjälptes genom att gasfördelaren och spjällhuset byttes...men det luktade aldrig gas när min stannade.

I min bil byttes nyligen regulatorn också då bilen gick väldigt ryckigt vid låga hastigheter, var kärv vid växlingar och svårstartad vid kallstart när det var lägre temperaturer (under 10 °C).

Dock har min bil aldrig luktat gas...det är därför ditt fel verkar så märkligt. Om det var en läcka borde det ju lukta hela tiden samt att din gasförbrukning borde vara högre än normalt. Hur långt kommer du på en tank?

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av CarMan
det luriga med gasbilarna är att man dels inte får nån info ut från systemet & att man inte kan moppla in så mycke saker för att övervaka systmet.
Lägg sedan på att symtomen är nästan presis den samma oavsett vilken enhet som grånglar.
sen när man har en så "gammal" bil som trådsakparen har så har man gjort flera modifieringar efter den byggdes, som på olika sätt kan avhjälpa detta, så man skulle ju vilja ha dessa nya saker först.

man bör alltså kolla om det finns olja i tankarna.
kollk / byta tryck givara i gastanken
byta reduserings tryckregulator + justera gastryck & ladda senaste mukvaran
(det finns en åtgärd på en annan tryckventil, men den har nog inte trådskaparen på sin bil)
hjälper inte detta kan man kolla membranet i botten på fördelaren,är denna hel, byt hela stegmotor & fördelare
(jag skriver som vida gör... )Nu borde felet vara hittat
av erjo81
Hej Carman!
Wow det var många bra tips att åtgärda min bi-fuel! Vad tror du att kostnad bli för allt detta ?
Som sagt stegmotorn är redan byt utan att det hjälpa.
erjo81

Såvitt jag vet ska multirem bytas samtidigt […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Jag har nu bestämt mig för att inte k&ou[…]

V60 Cross Country eftertraktade

Hur står sig bensinvarianten då? All[…]

Hej på er, En snabbfråga; behöve[…]