Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå

Det här blir mitt första inlägg. Köpte en S80 strax före jul. Det är en -99'as 2,4 140 som har gått ca 25k mil. Fick den för 40 papp, två ägare sen ny och fullstämplad s-bok. Riktigt fin känns den. Det enda som är "fel" är att det kluckar (klonkar, klapprar osv) vänster fram vid små hårda ojämnheter (typ "tvättbräda" och knölar av is på dåligt plogade vintervägar, inte helt ovanligt här i norrbotten) . Har bytt båda k-hämmarstagen fram, då jag misstänkte att det kunde vara det som lät, men det blev ingen skillnad. Tänkte prova att byta spindelleden på vänster sida också för att se om det blir bra. Brukar det vara vanligt att dom slits och låter, eller är det bättre att byta stryrled?

Har ni några andra tips på vad som är vanliga fel vid klonkande framvagn? Hur vanligt är det t ex att stötdämparna ger missljud?

M v h // Lidde :D
Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
Välkommen till forumet!!

Gör en sökning på "framvagn" så finns det lite olika trådar om oljud och klonk. Kanske du kan få något tips därifrån.
av Fred
Hej och välkommen Lidde!

Grattis till en fin bil!

Ett par små tips till dig som är ny på forumet:

1. Gör alltid en sökning först på det du undrar över, innan du startar en ny tråd. Detta forum har funnits länge, har väldigt många användare och otroligt mycket är redan avhandlat. Självklart kan det vara bekvämt att snabbt slänga iväg en fråga istället för att leta runt bland gamla trådar, men moderatorerna brukar inte uppskatta denna teknik och låser därmed frågetrådar som redan besvarats, med all rätt.

2. Om du inte hittar svaret bland gamla trådar och vill skapa en ny, skriv en informativ rubrik! Då är det mycket lättare för folk med kunskaper om just din fråga att hitta den! Även detta kommer moderatorerna reagera på och be dig ändra rubriken om den inte "håller måttet".

Mvh
/Fred
av Tartryffel
Och för att uppmuntra dig att komma igång här på forumet så kolla tråden "Mystiskt ljud i framvagn V70 04:a", en bit ner på forumsidan!
Ok, tack för tipsen och välkomnandet :D

Ska kolla in sökfunktionen lite mer i fortsättningen, sorry glömde det (men jag är ju ny) :oops:

Detta verkar vara ett mycket bra forum. Hoppas på mycket spännande läsning framöver.

Ps
Tack Tomas88 för att du förtydligade min rubrik. Ska tänka på det i framtiden.

M v h // Lidde
LiddeLidman skrev:Ok, tack för tipsen och välkomnandet :D

Ska kolla in sökfunktionen lite mer i fortsättningen, sorry glömde det (men jag är ju ny) :oops:

Detta verkar vara ett mycket bra forum. Hoppas på mycket spännande läsning framöver.

Ps
Tack Tomas88 för att du förtydligade min rubrik. Ska tänka på det i framtiden.

M v h // Lidde
Ojojoj, Lidde...vad mycket härligt du kommer lära dig här!! :D Jag minns när jag var ny, för ganska precis ett år sedan, vad lite jag kunde om dessa bilar...och nu kan jag ofta mer än vad många mekaniker kan!! 8)

Mvh
/Fred
Fred skrev:Ojojoj, Lidde...vad mycket härligt du kommer lära dig här!! :D Jag minns när jag var ny, för ganska precis ett år sedan, vad lite jag kunde om dessa bilar...och nu kan jag ofta mer än vad många mekaniker kan!! 8)

Mvh
/Fred
Låter riktigt najs. Återkommer med resultat efter byte av spindelled. Ska passa på att kolla in dämparna när jag ändå håller på.

// Lidde
Byte krossad framruta 244 1975

Tack för utförligt svar! Att limma prydn[…]

Visa din semesterbil(d)

När det inte är någon semester inp[…]

Jag handlar mest på www.trodo.se numera. D&a[…]

Från en lekman: Går inte bromsar p&[…]