Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FredrikS
Honke skrev:Jag borrade 6,8mm hål in i balken, sen stack jag in en M8 gängtapp och gängade hålen jag borrade upp. Sen drog jag fast hållaren med de två befintliga skruvarna till skylthållaren plus de två jag borrade och gängade, har för mig jag använde M8*80mm sexkantskruv.
Jaha så går det också att göra, dvs att göra gängor i balken. Jag hade mest tank på bult och mutter, men det är nästan omöjligt att komma åt på baksidan av balken utan att plocka isär hela fronten. Hade du någon slags förlängare till gängtappen?
FredrikS skrev:
-94 9000 2,3T cse skrev:Jag monterade x-ljusfästet på min (S80) genom att fästa dels med de två torxskruvar som håller reg-skylten samt med 4 st montageskruvar på 32 mm i vardera hörn. Sitter stabilare än nån annan lösning jag tidigare haft. De borde inte vara sån stor skillnad på en S80 vs V70 stötfångares uppbyggnad. Tycker jag.
Har du stagat ljusen också?
Jajamen. De e ett måste oavsett ljus, vill jag påstå. Jag har ett tvägående platt alustag över alla tre ljus o två Hella plattstag skruvade i de två yttre ljusen o rakt bak, in i grillen.
FredrikS skrev:
henka35 skrev:
-94 9000 2,3T cse skrev:Jag monterade x-ljusfästet på min (S80) genom att fästa dels med de två torxskruvar som håller reg-skylten samt med 4 st montageskruvar på 32 mm i vardera hörn. Sitter stabilare än nån annan lösning jag tidigare haft. De borde inte vara sån stor skillnad på en S80 vs V70 stötfångares uppbyggnad. Tycker jag.
Enkelt och sitter som berg! En bild på hur jag gjorde på min V70II. 6 st montageskruvar á 45 mm.

Bild

//Henrik
Det borde ju vara lika hård plast i den gamla v70 som i den nya, så det borde ju hålla för mig också.
Jag köpte expanderskruv för tunt gods. Nackdelen är att det blir svårt att få bort dem.
:P Exaktemento! Precis så gjorde jag med! Böjde fästet lite lätt för att få det att följa den rundade fronten.
Användarvisningsbild
av Honke
FredrikS skrev:
Honke skrev:Jag borrade 6,8mm hål in i balken, sen stack jag in en M8 gängtapp och gängade hålen jag borrade upp. Sen drog jag fast hållaren med de två befintliga skruvarna till skylthållaren plus de två jag borrade och gängade, har för mig jag använde M8*80mm sexkantskruv.
Jaha så går det också att göra, dvs att göra gängor i balken. Jag hade mest tank på bult och mutter, men det är nästan omöjligt att komma åt på baksidan av balken utan att plocka isär hela fronten. Hade du någon slags förlängare till gängtappen?

Nä jag köpte en modell av gängtapp som är lite längre, kommer tyvärr inte ihåg exakt hur lång den var. Men vill du så kan jag kolla det ikväll o återkomma...
av FredrikS
Jag körde med expanderskruv, det sitter bra men det sviktar lite i plasten. Jag ska köra ett tag med dem och se ifall det behöver skruvas mer, men jag tror inte det.
Tackar för alla svar!
FredrikS skrev:Jag körde med expanderskruv, det sitter bra men det sviktar lite i plasten. Jag ska köra ett tag med dem och se ifall det behöver skruvas mer, men jag tror inte det.
Tackar för alla svar!
Jo, har du inte toppstagen så KAN det bli en rejäl framvikt. I alla fall blev det så med mina 3x Bosch 225:or i de tio minuterna innan jag monterade toppstagen.

Mvh
av FredrikS
-94 9000 2,3T cse skrev:
FredrikS skrev:Jag körde med expanderskruv, det sitter bra men det sviktar lite i plasten. Jag ska köra ett tag med dem och se ifall det behöver skruvas mer, men jag tror inte det.
Tackar för alla svar!
Jo, har du inte toppstagen så KAN det bli en rejäl framvikt. I alla fall blev det så med mina 3x Bosch 225:or i de tio minuterna innan jag monterade toppstagen.

Mvh
Jag stagade ljusen dagen efter och då köpte jag vanliga stag som jag fick böja till lite eftersom ljusen bygger endel bakåt plus att de de ska ner i stötfångaren. Då de är böjda så sviktar de litegrann så det flimrar lite när jag kör på grusväg.
Jag har sett specialare där de monterar stagen i grillen. men det får nog bli höstprojekt.
Användarvisningsbild
av falcon
Att montera stagen i grillen är lättare än vad man tror.
lossa grillen brorra 2st (3st) hål skruva fast stagen, tryck tillbaka grillen.
När man sedan justerar ljuset så har jag märkt att det är bra om det blir tryck på stagen inåt då blir det inget glapp.
Klart...
USB uttag

Tack för hjälpen. Bra tips. På kje[…]

Jag har kladdat på Hammerite smooth silver p[…]

Skrikande ljud

Hej! Finns det någon som kan identifiera pr[…]

https://www.youtube.com/watch?v=RBCd0XYC_Wk https[…]