Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Geiger
Ämnet är säkert bekant. Många bilar ha problem med detta, igensatt vevhusventilation.
Detta kan få katastrofala följder, i värsta falla motorbyte/helrenovering.

Senaste två helgerna, har jag hjälp 2 vänner med detta. Varningssignalerna var på den första bilen ( V70 GLT -00)
en till början blinkande oljelampa, som till slut tändes helt.

Av med insug osv, och inte helt oväntat var ventilationen totalt igenkorkad. Inte bara burken till ventilationen, utan även kanalen ner till tråget.

Pga det, demonterade jag av tråget också, och där var den värsta sörjan jag sett på länge. Oljepickupen helt igensatt, och i tråget såg den ut som om någon hade hällt ett par kaffe latte, och även lite sump i. Rengöring, montering, sen gick bilen som en klocka igen. Men några minuters körning till, så hade motorn garanterat skurit.

V70 nummer 2, -00 2,4T. Varningssignalerna var även på denna bil, blinkande oljelampa. Dock väldigt sällan.
Även högt ojämn oljeförbrukning samt läckage, och lite orolig gång.

Gjorde samma procedur på denna bil, dock såg det än värre ut. Rena asfalten i kanalen ner till tråget. Tog lång tid innan jag fick loss allt. Oljefällan var totalt full av svart smet.

Även den går som en klocka nu, och läcker/drar ingen olja. Sorgligt att denna bil är servad efter boken, på Volvo.

Så ni borde verkligen ta er en titt på detta, på era bilar. Det finns tyvärr inga enkla sett att se om bilen är i behov av detta, men om du vet om att bilen har gått över 10 000 mil, körs mycket kortsträckor, kanske slarvat med oljebyten, ja, då skulle jag åtminstone inte tveka att riva isär och kolla.

Har en del bilder jag ska försöka ladda upp. Borde sätta skräck i dom flesta. :)
Användarvisningsbild
av CarMan
servad enligt boken??? är du helt säker? man gör ju rent nippeln ibland & åtminstånde jag stopper i mätinstrumentet! på dessa servicar.
sen ska man ju ha en bra olja i också ! vilken olja har dessa bilar gått på.

me vist är det ett fel som förekomer, det är inte det jag försöker förneka...
av Travolta
Är vevhusventilationen något som görs rent på servicen om man lämnat till Bilia eller Bra Bil? Har alltid lämnat bilen hos dessa. Eller är det något man måste be om när man lämnar in den? Min bil har rullat 15500 mil.
Senast redigerad av 1 Travolta, redigerad totalt 0 gånger.
av Geiger
Det kanske Carman kan svara på. Kan dock inte tänka mig att dom även gör en grundlig rengöring av kanalen ner till tråget, och även tråget. Och det behövs, om det är rejält tilltäppt. Skall vid tillfälle titta hur det ser ut på min V70 -05 8000 mil. Kan vara kul att jämföra iaf. När min vän pratade med sin lokala volvoverkstad, så sa dom att det var inte helt ovanligt att dom fick byta ut skurna motorer pga igensatt vevhusventilation. Kan ju variera på kvalité hos olika verkstäder, vad dom ska göra och faktiskt gör. Den förstnämnda volvon i min historia var dessutom servad bara 300 mil tidigare hos Volvo. Och hur dom kan släppa ut en bil ur versktan i det skicket är för mig obegripligt. Frågan är om dom gjorde någonting överhuvugtaget.
Användarvisningsbild
av halmstaden
Ingår inte rengöring vid 16k eller 18k mil? Hur långt har bilarna ovan gått? Min V70N har gått dryga 16k mil, har tänkt att jag ska låta kolla ventilationen, och detta gör att jag ska kolla den inom en kort tid ! Har dock inte slarvat med oljebytena. Ojämn gång säger du, går tomgången ner till ~500-600 rpm ibland, när du bromsar in? Det gör min bil.
Tack för ditt inlägg och jag tror absolut att många slarvar med detta, folk som servar själva etc.
av Geiger
Bilarna jag fixade hade gått 15k mil, samt 21k mil. Angående ojämn gång, så var det snarare så att den tvekade ibland när man gasade, samt hackade/hostade till lite ibland. Förstod jag det som iaf.
Användarvisningsbild
av CarMan
Nippeln görs rent på vissa servicar. sätter nipeln igensig, så brukar sen olje fällan & kanalerna komma (så är nopeln OK så brukar resten funka)
så du borde kolla nippeln på de bilar du nyss gjorde rent (framföralt på den med turbo)

när jag pratar om servad enligt bok, så är det minst 1 service / år, är du fortfarande säker på att den är servad enligt bok?

bilar som har gått på Q8 olja verkar ha större problem, medans bilar som går på castrol istortsett saknar problem
Användarvisningsbild
av CarMan
det här mad vevhusventilationan har jag påtalat felar gånger, när folk klarad på sina spjällhus ! det är ofta igensatt vevhuventilation som är problemet
Trasig taklucka

Du kan ju täta med svart silikon tätning[…]

Volvo 440 Överhettar

..Ny termostat samt fyllt på vatten Hj&a[…]

Algerna har inte kommit till pumpen. De borde fast[…]

Jag fick den tillslut kalibrerad och allt ser ut a[…]