- tis 20 jan 2009, 20:11
#253041
Ämnet är säkert bekant. Många bilar ha problem med detta, igensatt vevhusventilation.
Detta kan få katastrofala följder, i värsta falla motorbyte/helrenovering.
Senaste två helgerna, har jag hjälp 2 vänner med detta. Varningssignalerna var på den första bilen ( V70 GLT -00)
en till början blinkande oljelampa, som till slut tändes helt.
Av med insug osv, och inte helt oväntat var ventilationen totalt igenkorkad. Inte bara burken till ventilationen, utan även kanalen ner till tråget.
Pga det, demonterade jag av tråget också, och där var den värsta sörjan jag sett på länge. Oljepickupen helt igensatt, och i tråget såg den ut som om någon hade hällt ett par kaffe latte, och även lite sump i. Rengöring, montering, sen gick bilen som en klocka igen. Men några minuters körning till, så hade motorn garanterat skurit.
V70 nummer 2, -00 2,4T. Varningssignalerna var även på denna bil, blinkande oljelampa. Dock väldigt sällan.
Även högt ojämn oljeförbrukning samt läckage, och lite orolig gång.
Gjorde samma procedur på denna bil, dock såg det än värre ut. Rena asfalten i kanalen ner till tråget. Tog lång tid innan jag fick loss allt. Oljefällan var totalt full av svart smet.
Även den går som en klocka nu, och läcker/drar ingen olja. Sorgligt att denna bil är servad efter boken, på Volvo.
Så ni borde verkligen ta er en titt på detta, på era bilar. Det finns tyvärr inga enkla sett att se om bilen är i behov av detta, men om du vet om att bilen har gått över 10 000 mil, körs mycket kortsträckor, kanske slarvat med oljebyten, ja, då skulle jag åtminstone inte tveka att riva isär och kolla.
Har en del bilder jag ska försöka ladda upp. Borde sätta skräck i dom flesta. :)
Detta kan få katastrofala följder, i värsta falla motorbyte/helrenovering.
Senaste två helgerna, har jag hjälp 2 vänner med detta. Varningssignalerna var på den första bilen ( V70 GLT -00)
en till början blinkande oljelampa, som till slut tändes helt.
Av med insug osv, och inte helt oväntat var ventilationen totalt igenkorkad. Inte bara burken till ventilationen, utan även kanalen ner till tråget.
Pga det, demonterade jag av tråget också, och där var den värsta sörjan jag sett på länge. Oljepickupen helt igensatt, och i tråget såg den ut som om någon hade hällt ett par kaffe latte, och även lite sump i. Rengöring, montering, sen gick bilen som en klocka igen. Men några minuters körning till, så hade motorn garanterat skurit.
V70 nummer 2, -00 2,4T. Varningssignalerna var även på denna bil, blinkande oljelampa. Dock väldigt sällan.
Även högt ojämn oljeförbrukning samt läckage, och lite orolig gång.
Gjorde samma procedur på denna bil, dock såg det än värre ut. Rena asfalten i kanalen ner till tråget. Tog lång tid innan jag fick loss allt. Oljefällan var totalt full av svart smet.
Även den går som en klocka nu, och läcker/drar ingen olja. Sorgligt att denna bil är servad efter boken, på Volvo.
Så ni borde verkligen ta er en titt på detta, på era bilar. Det finns tyvärr inga enkla sett att se om bilen är i behov av detta, men om du vet om att bilen har gått över 10 000 mil, körs mycket kortsträckor, kanske slarvat med oljebyten, ja, då skulle jag åtminstone inte tveka att riva isär och kolla.
Har en del bilder jag ska försöka ladda upp. Borde sätta skräck i dom flesta. :)