Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dimster
Hur är dessa motorer jämfört med varandra? 2.5T känns ju ganska pigg, men prestandan och förbrukningen ska ju vara snarlik 3.2an?
Har letat runt hela stan för en provkörning för en 3.2a men inte hittat någon återförsäljare som har någon inne för provkörning pga dålig efterfrågan.
Finns det någon här som har kört båda?
Skillnad i prestanda, bottenvrid, subjektiv känsla?
av Rolle38
Provkörde själv både 2.5T samt 3.2, och valde sedan 3.2. Tycker att den nuvarande 2.5T är lite surrig och kraftlös i jämförelse. Gillar dessutom det bottenvrid som finns i 3.2.
Men eftersom jag valde till nästan "allt" (summum plus extra), visade det sig att jag lika gärna kunde ha tagit en T6, där grundstandarden var hög. Slutsumman hade blivit ung lika, och jag tror att T6 är en underbar upplevelse kraftmässigt sett.
Tror dessutom att man kan förhandla ett bra pris på en T6 i dessa dagar.
Men i ditt fall skulle jag beställa att få provköra alla tre. En seriös handlare måste kunna skaffa fram provkörningar med alla tre, annars får du vända dig till en som är större och har mer urval.
Användarvisningsbild
av kez_style
Om du bor i närheten av Lilla Edet kan du kika in hos Stendahls bil, jag körde 2.5T (och FT), V8 och 3.2 hos dem (även 2.0F men V70). och superb service!
av Amli
Jag skulle lägga mina pengar på 3.2:an. Förutom det som Rolle38 säger så känns bilen bara lite lyxigare dessutom med sexan som sitter i 3.2.
Om ekonomi finns tycker jag absolut att du även ska snegla på T6:an! Då får du i princip en fullutrustad bil (summum är standard) från start och AWD. AWD kan du visserligen ha på 3.2 oxå men då är det nästan exakt samma pengar när du lagt på lite utrustning och då ska du tveklöst ta T6.

Jag skulle tippa på att det går att fila ganska mycket på priserna på alla tre i dessa dagar!! Men om det är ny bil du planerar att beställa kan man inte bortse från att det är ganska stor prisskillnad de tre emellan.
Användarvisningsbild
av henka35
XC90_Executive skrev:Ska du köpa ny? Annars finns pengar att köpa om du kan tänka dig en bil som är lite beggad.

http://www.blocket.se/vi/18433934.htm?ca=20_s (276mil, enorm prissänkning) t.ex...
Håller med, köp en beg. så sparar du många fina tusenlappar.

//Henrik
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
henka35 skrev:
XC90_Executive skrev:Ska du köpa ny? Annars finns pengar att köpa om du kan tänka dig en bil som är lite beggad.

http://www.blocket.se/vi/18433934.htm?ca=20_s (276mil, enorm prissänkning) t.ex...
Håller med, köp en beg. så sparar du många fina tusenlappar.
Verkligen! Jag skulle gissa att nypriset på den bilen är typ 520 000kr!
av Lövet
XC90_Executive skrev:
Minus de 10% som nästan alla får i den prisklassen. Men från 470' till 310' på 276 mil ger ju en schysst milkostnad :wink:
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
andreas_lofgren skrev:
XC90_Executive skrev:
Minus de 10% som nästan alla får i den prisklassen. Men från 470' till 310' på 276 mil ger ju en schysst milkostnad :wink:
Om Volvo gav sig själva rabatt vill säga! :wink:

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Svart skinn. Vit läder blev blått av je[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]