Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Uppsmörjning och rep enl. TJ17645 betyder att dom har smörjt och reparerat efter instruktionen i det servicemeddelandet som heter så. Detta gjorde dom på båda bakdörrarna. men vad jag kan se så bytte dom inget.
av LJN
-Samma fel på min nya V70II 2.0D tillverkad 2008-11, vänster bakdörr. Ska kontakta min serviceverkstad.
Men jag tycker att det är lite dåligt av Volvo att låta ett sånt här fel vara "inbyggt från fabrik" under så lång tid?
Eller alternativt att dom återkallar bilarna för åtgärd? Annars kanske kostnaden hamnar utanför garantitiden.

Update: Var hos min personlige mekaniker på Rejmes och han tog reda på att för årsmodell 2009 så finns det ingen
åtgärd. Volvo tittar på detta just nu! Men han är serviceminded så han utför den g:a åtgärden/kampanj som görs på bilar
årsmodell 2007 - 2008.
Senast redigerad av 2 LJN, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Eson
FInns ju Tie meddelande på det fel ni beskiver om ni lämnar i bilen kommer verkstaden smöja med lågtemp fett på en brytare i låset...Tror att det e kostnadsfritt dock inte säker :wink:
man plockar bort låset, pillar bort ett plastlock, smörjer på med en vattentålig spray, mosar in ett grönt lågtempfett i hålet, sen sätter man ihop allt igen (UTAN plastlocket) sedan funkar det!!

så gnäll inte utan lämna in bilarna, ni har ju garantin kvar så era bakfickor lider ju inte...och denna åtgärd funkar.

good luck
av LJN
-Jag har nyligen haft min V70II 2.0D 2009:a inne för justering dörrbrytare bak. Och nu när temperaturen kryper under -10 grader igen så larmar även framdörren nu... Och inte nog med detta, skulle åka till Stockholm imorse, öppnade motorhuven för att fylla på spolarvätska - vad händer då? Vajern till motorhuvsöppningen kärvar på grund av kylan och "låser" sig i öppet läge. Dvs. den går inte i retur.

Så jag fick åka med "öppen" motorhuv, och det var tom. en bilist som ville påkalla min uppmärksamhet för öppen huv.
(men säkerhetsspärren gör att den inte ska kunna åka upp) Sen på dagen när dagstemperaturen steg och bilen stod en
stund vid ett rasttillfälle så "lossade" den.

Man kan undra vad blir nästa "vinteråkomma" på den nordiska bil...
Min bil har varit inlämnad i torsdags för detta fel!
Åtgärden som är framtagen av volvo är att ta bort alla 4 dörrsidorna blåsa rent och smörja upp allt med ett vitt fett...Det är åtgärden som volvo har tagit fram!!
Volvo använde ett tag ett "miljövänligt" fett till lås på både s80II och v70II och den nyaste v70in. Detta fett klarar inte riktigt av kylan,
och därför så byter dem fett när man lämnar in bilen på detta garantijobb. Så är nog därför som många har problem med frysna lås denna vargavinter.

8)
Detta är inget ovanligt!

Be den du pratar med vid bokning göra en "avancerad skökning" i TIE på dom "symptomen" din bil har!

Utöver detta är det mycket svårt (omöjligt) att få betalt för en felsökning i samband med en "slutgiltig" åtgärd som finns publicerad i TIE.

Operation 36030 - "lättare felsökning mekaniker nivå 1" (1-3 där 3 är högst)
Denna operation är daterad och får öht. inte användas i samband med garantiåtgärder numera.
Och när den väl kunde användas så var den sällan särskilt lämplig för felsökning av t ex. dörrlås...
jag hade inte problemet tills i lördags då jag stänger igen v.bakdörr så indikerar bilen att dörren är öppen. fastän den e låst. Instegsbelysningen slocknar inte och kör jag då iväg får jag ju den röda triangeln. Men inga problem att låsa o larma bilen då jag ska iväg. Märkligt! Jag har frågat min servicetekniker, och svaret var inte alls rymdteknik. Låsen måste tas ut och smörjas. :))))))))))))) Jag känner dock inte för att lämna in den nu, för han nämnde att då man gör det måste man göra det på alla 4 dörrar. Det tar väl en stund för dem att pilla bort alla lås, smörja, montera... Sedan så är ju vintern över snart :p

Dumpventil?

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den h[…]

Volvo 240 usa front

Okej

Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

På den äldre V60 modellen har inte 18&r[…]