Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

När vi ändå är inne på parkerings assistans, Har en D5 Manuell, och parkerar dagligen i carport, skulle säkert fungera utan assistansen men skönt att den finns där =), dock så är jag inte nöjd med att den alltid slås på default när man startar bilen, väldigt enerverande ljud kl 06:00 på morgonen när man ska iväg, någon som vet om man kan be verkstaden ställa om så att default läget skall vara av när man startar bilen eller kan man ändra detta själv ?
Vi har en BMW också (525), den är annorlunda programmerad än Volvon och viliket som är bäst är väl en smaksak. Den piper aldrig fram förrän man först har backat, dvs. kör man in i en ruta eller mot en vägg så piper den inte.

Om man parkerar på gatan i stora städer ofta eller i p-garage tycker jag att p-vakt även fram är superbra och bekvämt. Sen kan man ju tycka att det är onödigt och att man inte får ut pengarna, men det gäller ju även en del annan lull-lull man har som stora stereon, elstol även på pass-sidan, 17 tum, rails... eller vad säger du, XC90_Executive:)
Körde 17000 mil med xc90,-04. Parkhjälp bak är nödvändigt, fram fanns inte men mina extraljusbågar stack upp ovanför huven så jag viste var bilen började. perfekt på bilfärjor ( vägverkets) samt parkering. Nya xc 70 har jag både fram och bak. Toppen! För man tar fel på var bilen börjar ( minst 0,5 m "extra" har man)
Man kan ha extraljus, både ljusramp och stora Rally3000.
Sensorerna sitter lågt.
Jag har både ljusramp och park.ass fram och det fungerar kanon.
dubbeltank skrev:Litet irriterande att det larmar när man står nära något framtill men ända har lagt i backen!
Likaså om det går någon förbi nära därfram.
Fast ponera att du ska fickparkera, då är det givet att den ska varna om fronten kommer för nära bilen framför när du backar in i rutan.
Intressant diskussion.

Funderar själv på att lägga till detta i min XC60-beställning. Skulle någon av er som har funktionen kunna beskriva lite mer hur den fungerar? Vilken information får man via ljud resp. bild? Kan man ställa in känsligheten? Kommer jag ha nytta av den i mitt pyttelilla garage där jag måste parkera max 5 cm från främre väggen för att garageporten ska gå att stänga?

Och vad är relationen mellan denna funktion och parkeringskameran på XC60?
WaldenWoods skrev:Intressant diskussion.

Funderar själv på att lägga till detta i min XC60-beställning. Skulle någon av er som har funktionen kunna beskriva lite mer hur den fungerar? Vilken information får man via ljud resp. bild? Kan man ställa in känsligheten? Kommer jag ha nytta av den i mitt pyttelilla garage där jag måste parkera max 5 cm från främre väggen för att garageporten ska gå att stänga?

Och vad är relationen mellan denna funktion och parkeringskameran på XC60?
Det piper, plus att man kan se det visuellt i infotainmentdisplayen ('radiodisplayen'). Går inte att ställa in känslighet, bara av eller på.

Jag måste också köra långt fram i garaget och jag kör tills det piper ihållande, plus en liten bit till! :) Parkass fram och backkameran har ingen koppling. Däremot parkass bak gör att man får upp avståndet bakåt på navi-displayen när man använder backkameran. Jag har parkass fram+bak och backkamera. Jag tycker att det funkar helt perfekt. Skapar kraftigt beroende! :D

Givet tillval om du frågar mig! :-)-)
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]