Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Låter som ett batari som inte håller måttet ! endera är det et gammalt batteri, eller så är det nte 500A på det som det borde vara.
av Tartryffel
Ja dessutom låter det som du kör många korta sträckor = batteriet blir trött. Jag håller med Carman (oftast riskfritt att göra det :) )
Användarvisningsbild
av hozz
Låter som ett batari som inte håller måttet !
Den här gången...jaja några gånger till :D håller jag med Carman.

Har du provat med ett nytt batteri?
av emdor
Anders E skrev:Jag hade nog samma problem:

http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... atteri+v70
Jo jag börjar faktiskt tro att det är batteriet, Nu har jag analyserat det hela i några dagar och kommit fram till att varje gång det strular så snurrar inte startmotorn för fullt, dvs startmotorn segar lite och motorn har problem att snurra igång som den ska. Det märkliga med det hela är dock att om jag efter någon minut slår av bilen och startar den igen så snurrar startmotorn snabbare. Jag tycker att om batteriet var dåligt så borde det gå segare, eller så kanske det helt enkelt är så att det är lättare för startmotorn att snurra när motorn har blivit lite varm mot när den är kall.. Hur som helst så ska jag kolla upp batteriet på något sätt eller eventuellt ställa bilen på jobbet och ladda över en natt. Tack för tipsen, jag återkommer när jag har provat det hela.
Användarvisningsbild
av ovelindh
Borde ju vara batteriet....
Om du tänker dig så här:
1. Bilen har stått över natten batteri sakta urladdas pga skit med någon cell/celler
2. Du kommer till en bil som är så kall som utetempen då olja/vatten är som ute temp.
3. Med kasst batteri går det tungt.
4. När du väl har startat så har du ju värme som hjälper till vid nästa start.
5. bara en kort bit räcker för att ge nytt liv till batteriet därför upplever du att det går lättare. i kombination med att bilen börjar bli varm.

Med dina korta körningar så är det konstigt att ditt batteri har hållt i 1.5 år än då.
Prova att ladda eller att låna ett batteri från nån skrot som du provar att starta med på morgonen.
av emdor
ovelindh skrev:Borde ju vara batteriet....
Om du tänker dig så här:
1. Bilen har stått över natten batteri sakta urladdas pga skit med någon cell/celler
2. Du kommer till en bil som är så kall som utetempen då olja/vatten är som ute temp.
3. Med kasst batteri går det tungt.
4. När du väl har startat så har du ju värme som hjälper till vid nästa start.
5. bara en kort bit räcker för att ge nytt liv till batteriet därför upplever du att det går lättare. i kombination med att bilen börjar bli varm.

Med dina korta körningar så är det konstigt att ditt batteri har hållt i 1.5 år än då.
Prova att ladda eller att låna ett batteri från nån skrot som du provar att starta med på morgonen.
Nu har jag laddat batteriet. Först så kopplade jag på en laddare på jobbet. Batteriet visade färdigladdat efter 2 timmar. Jag tyckte dock att det var lite väl snabbt så jag tog en annan laddare fast den visade också fulladdat så jag verkar inte ha något direkt fel på batteriet. Så mitt nästa steg blir ju att ta reda på varför jag får spänningsfall då jag startar bilen kall..ska höra med min verkstad nästa gång jag har bilen inne. För jag har kvar startproblemen.
Användarvisningsbild
av Anders E
Mitt batteri visade oxå fulladdat men det var paj ändå.
Under belastning visar sig fel som inte en batteriladdare kan visa.
av emdor
Anders E skrev:Mitt batteri visade oxå fulladdat men det var paj ändå.
Under belastning visar sig fel som inte en batteriladdare kan visa.
Jo jag vet. Var med om det på min 850, laddaren visade fullladdat men bilen startade inte ändå. Det var en cell som var stendöd. Jag får nog försöka mecka bort den kåpan där bak och låna ett mätinstrument till batteriet någonstans. (Var ju lättare när batteriet låg öppet under motorhuven).......
Luktar avgaser i kupen

Garanterat vevhusventilationen då. Har du gj[…]

Bilen har fungerat utan problem sedan i mitten av […]

klimatanläggnig traig?

hej. jag hade batteriet urkopplat under en tid d&[…]

Urtrampningslagret? Det låter bara lite[…]