Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvo740
Jag har en volvo 740 från 1988 och har funderat på att byta motor. Just nu har jag en 230K motor och har funderat på att sätta in en 230F motor, Hur är det med all el passar den gamla elen till den nya motorn? (Den motorn som ska sättas in är från en 745 från 1988) Någon som vet om de är mycket mek med att byta motor? och hur man gör?
Användarvisningsbild
av emwtur
Ett generellt tips är att bara byta motorn - dvs behålla allt löst som sitter på motorn;
givare , insug , avgas, fördelare etc.
sedan kanske man i ditt fall får problem mellan K och F motorn - det kan inte jag men
att få givare från ett system att passa i ett annat elsystem är ett enkelt sätt att bli gråhårig !

/emwtur
Användarvisningsbild
av volvo740
Jag har förgasare på den motorn som sittter i med en jäkla massa vakum slangar, har jag för mig och den motorn som ska sättas i är insprutning
Användarvisningsbild
av sidhabo
volvo740 skrev:Jag har förgasare på den motorn som sittter i med en jäkla massa vakum slangar, har jag för mig och den motorn som ska sättas i är insprutning
Jo, just det som gör det lite mer risk projekt. Men säkert lärorikt om man har gott om tid :)
Användarvisningsbild
av emwtur
volvo740 skrev:Jag har förgasare på den motorn som sittter i med en jäkla massa vakum slangar, har jag för mig och den motorn som ska sättas i är insprutning
då är det en del jobb !
allvarligt talat - jag skulle inte försöka mig på något sådant om du inte både har tillgång till;
1 hela elsystemet till den andra bilen.
2 god erfarenhet av motorbyten och styrsystemen till båda bilarna.

Jag försöker absolut inte säga att det är omöjligt, men som första motorbyte skulle jag aldrig rekomendera annat än vad jag skrev i föregående inlägg !

/emwtur

Lås bilen med nyckeln då åsidos&[…]

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]

Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]