Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tony G
Jag fick samma fel på min bil V70 -03 för lite mer än ett år sedan, då var det bromsgivaren för farthållaren som var trasig, felet kom och gick, det tog några veckor innan jag lyckades få felet och få hjälp på en verkstad sammtidigt. Givaren sitter på huvudcylindern.
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
kostade?
av Tony G
Det gick på garantin!
av Pam
Hade samma fel på min S60 2,4T -03. Felet åtgärdades på verkstad, det var lambdasombden som behövdes bytas (garantijobb).
Användarvisningsbild
av ufriman
Samma på min S60 lambadasonden byttes på garanti
Användarvisningsbild
av engen
samma problem på familjens s60, raderade felkoden 3-4 ggr men kom ändå tillbaka, åkte sedan till en volvoverkstad och fick reda på att det var en pedallägesgivare som var trasig.
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Japp, fick den tillbaka i eftermiddags, det va samma fel på min, pedalsensor-givare eller va det nu hette.

Tack till Er som varit hjälpsamma o svarat (W)
av Göran E
Lånar till en fråga angående dessa pedallägesgivare. Första frågan, vad kostar det att byta? Sen undrar jag om ni upplevt att farthållaren inte tar hastigheten när man försöker aktivera den. Farthållaren aktiveras alltså inte. Jag har detta problem på min bil. Har även problem med att tomgången vandrar mellan 500v-1100v IBLAND. Detta problem kommer inte varje gång jag kör men det kommer oftare och oftare. Har funderat på ETM (gasspjäll), LMM och peddallägesgivare. Bilia hittar inte fel med felsökning. Någon som har tips?
Även jag har fått felmeddelandet "Motorsystem - service erfordras". Detta två gånger i samband med att jag försökt aktivera farthålaren.
av Jesper
Hej Göran E!

Det är ETM fel du har(Är nästan beredd att satsa pengar på det). Exakt den fel beskrivningen hade jag på min V70N 2.4T För mig räckte en rengöring(tror att det gör det i de flesta fall problemet är väl att det är rätt struligt att at bort spjället, vilket kostar pengar... Om du inte får det på garanti vill säga.

Efter rengöring fungerar farthållaren utmärkt och bilens tomgång är som ny!

Mvh

Jesper
av Göran E
Ja jag har oxå varit övertygad om det men Bilia säger att det inte är det. Kanske för att jag ville veta om det var garantijobb och han då inte ville ta en diskussion om det? Men han sa i alla fall att det inte fanns felkoder från ETM och det borde det väl faktiskt göra om det är den som strular?
Men eftersom min bil har gått 21.000 mil och jag har den italienska Magneti Manelli (eller hur det stavas) ETM'n i bilen känns det väldigt troligt att det är just ETM.
Notera att mitt fel kommer och går och inte alltid finns där. Var det så för dig också?
Tvättade du spjället själv? Och isåfall hur gjorde du?

Mvh
Göran

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Svart skinn. Vit läder blev blått av je[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]