Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av robbieboy
Hej!

Mina högerbakljus (parkeringsljus) slocknade idag rätt som det var. Ljusen är hela och fungerar om jag sätter i dem på vänster sida.
Alltså måste det vara något relä eller säkring. Har kollat alla säkringar och alla är hela (eftersom resten av ljusen på höger o vänster sida fungerar).

Är det någon som känner till någon extra säkring eller relä som skulle kunna tänkas vara boven?

Tusen tack för all hjälp!

Mvh,
Robert
Användarvisningsbild
av sidhabo
Mest troliga är väl jordanslutningen som är kass. Plocka fram multimetern och motståndsmät i sockeln.
Har du 12 V fram till sockeln ?
Har du kontakt med jord från sockeln ?
av robbieboy
Sockeln är jordad annars hade inte back och blinkers fungerat heller väl?
Har inte 12V fram till sockeln.
EDIT: Har inte 12V fram till bakljusen, men väl till blinkers o back. Så jag undrar om det finns någon säkring eller relä "på vägen"?
Användarvisningsbild
av emwtur
det enda är väl glödtrådsvakten i säkringsboxen !
Lyser parkeringen fram ?
Lyser Glödlampsvarningen ?
Jag kommer inte ihåg om glödtrådsvakten jämför Fram/Bak eller Vänster/Höger på parkeringen !

/emwtur
av robbieboy
Ok..har jag aldrig hört talas om.
Parkering fram lyser och även bak vänster (men inte höger).
Glödlampsvarningen lyser. Var hittar jag glödtrådsvakten?
Användarvisningsbild
av emwtur
Sidospår troligen !
har du TRE lampor som lyser borde inte felet vara i den men:
http://www.adde.dk/manualer/relaplacering.jpg

Enligt säkringslistan så är det olika säkringar för parkeringsljuset för höger och vänster sida , då borde det finnas någonstans som strömmen delar sig Fram/Bak
troligtvis vid/under säkringsboxen/glödtrådsvakten !

/emwtur
av robbieboy
Tack!
Parkeringsljusen bak har två glödlampor som inte lyser. Resten funkar fint.

Får kolla på det ikväll. I värsta fall kan man ju bara dra en sladd ifrån vänster parkeringsljus till höger. :)
Var hittar du att det är olika säkringar för parkeringsljuset för höger och vänster sida?

Lås bilen med nyckeln då åsidos&[…]

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]

Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]