Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LaRy
Hej! jag har en S80 med 140hk motorn (B524452). Bilen är 4 år gammal och har gått 7000 mil. Problemet är att min kamrem gnäller vid tomgång, ej vid högre varvtal. Jag har öppnat översta kåpan och har provat med lite smörjmedel på kamremmen utan förbättring. Om jag trycker lätt på kamremmens ovansida (mellan kamaxelhjulen) med ett rundat verktyg medan motorn går på tomgång tystnar gnället. Det är gnäll ungefär som en klagande fläktrem, ej gnissel.
Kommer remmen i självsvängning vid tomgång, eller vad är detta? Skall jag justera remspännaren?
Användarvisningsbild
av CarMan
kan ju inte vara en rulle om det tystnar när han trycker mellan kamhjulen.
därimot så skulle jag kolla om remen är rätt spänd.
& man ska absolut inte spruta nått på remen, det kan förkorta livslängden på den.

ser allt rätt ut så kanske det tystnad om du byter remen (hur högt låter det? hörs det inne i bilen när du strå vid röljus med radion på)
av LaRy
Det hörs ej inne i bilen med avstängd radio. Det är ett tydligt ljud bland övriga motorljud, ej högre eller dominerande. En van Volvotekniker kan säkerligen höra att detta ljud normalt inte ingår i "ljudbilden", men det är inte på något sätt ett ljud som direkt oroar. Jag är själv inne på remspänning, om detta kan förorsaka missljud p.g.a. exempelvis självsvängning och om någon kan bekräfta detta. Jag är lite emot att byta kamrem i "halvtid", den borde ju hålla dubbelt så många mil eller år. Det räcker att öka motorvarvet från tomgångens 800 till 1000rpm så är det helt tyst.
Användarvisningsbild
av CarMan
Ja det låter ju inte som om det är nått farligt. rem spännaren med inbyggd indekering syns tydligt om du tar bort kamrems kåpan.
av LaRy
Jag har nu tittat på remspännarindikeringen. Den står i ett läge på ca 50 grader när motorn knappt är ljummen. Om jag petar tillbaks den manuellt stannar den på ca 20 grader vilket kan vara rimligt i förhållande till aktuell temperatur. Det stå i Haynes reparationshandbok att man skall trycka mellan dreven för att kontrollera att spännaren rör sig. Den går då upp till 50 -60 grader indikering, men går ej tillbaks.
Jag har ingen erfarenhet av denna spännare och därför ställer jag följande fråga: Är detta normalt på en stillastående motor, eller är det så att min remspännare har segat till sig och bör bytas.
Varierande laddtryck Volvo 940

6uur6u6r.jpg Man slår där pilen peka[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]