Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#251557
På Volvoverkstan går det i alla fall, sen om det går med olika felkodsläsare det kan jag inte svara på.
Sen om man kan läsa ut om köldmediumet är slut kan jag inte svara på.
#251702
För att veta vad den signaler om för fel, då den genererar en felkod som syns via de två blinkande lamporna så måste du läsa ut felkoderna. lättast gör du det hos en volvoverkstad.
97-00 är speciella i sitt diagnossytem då de har en kombination av det gamla (namn?) och nya systemet canbus.
du kan lika gärna ha en fläktmotor eller motstånd som är på väg att ge upp. Men nåt har genererat felkoden. Blinkar de i ca 20 sekunder efter start? eller kommer blinkningen tillbaka då och då, eller blinkar det konstant?
#251827
Om ditt köldmedium är slut så stäng av ac på knappen (om det går i detta fall). I köldmediet finns även olja som smörjer kompressorn och om du har en läcka så har den oljan åkt ut med gasen för länge sedan. Detta hände mig, hade en Renault Laguna innan, körde bakom en lastbil full med bärlager (höll avstånd). Plötsligt ser jag något studsa på vägen, men i 90 km/h finns inte mycket att göra. Plötsligt smäller det till i bilen, stannar snabbt som fan då jag fattar vad som hänt. Stenen hade studsat och gått klockrent in igenom springorna i spoilern och satt sig i kondensorn till ac:n. Ringde och fick tid för att lämna in bilen, körde i 3 dagar i väntan och under dessa 3 dagar skar kompressorn (visste inte om detta då). Som tur var hann jag ta regnr på lastbilen, åkeriet stog för självrisk. Kalaset gick lös på 25000 kr, ibland är försäkringar bra
#411332
Om du gör rent "fläkten" som suger in luften till temperaturmätaren så kommer den troligtvis att sluta blinka. Gjorde det på Volvo V70 GLT -97. Det löste problemet.

Fläkten som suger in luften sitter bredvid reglaget för färddatorn.
1. Plocka bort radion
2. Ta bort panelen för klimatanläggningen. Tryck hårt på baksidan tills den ploppar ut från sitt läge.
3. Sedan kan du plocka bort fläkten och rengöra den. Jag plockade isär den och hade på lite teflon så den snurrar bättre.

Hoppas detta löser ditt problem och att du får en jämnare temperatur i bilen ;)

/Fredrik
S40 2,0T

postade fel här ska det vara. Vad jag vet s&[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Man får gratulera. 1. Varför byta en ru[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge […]

Spolning av automatlåda

5400:- tog Niemi bil i luleå för spolni[…]