Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Kanske egentligen hör mer till allmän bildiskussion men isf får mod. gärna flytta inlägget.

Frågan är ju egentligen redan ställd i topic. Vill byta oljan i bakaxeln på min gamla 744 och påfyllningspluggen är helt rund(sitter väl fast och någon har försökt öppna nån gång). Finns några andra alternativ än att svetsa fast en mutter eller dra ett spår med vinkelkapen?

Tur att man börjar med påfyllningspluggen när man ska byta olja ;)
Du kan prova att försöka slå på en storlek mindre hyksa och se om det går. Annars är ju värme ett bra botemedel mot rost. I värsta fall så får du väl lossa hela kåpan och försöka få ur pluggen eller skaffa en ny kåpa om pluggen skulle vara omöjlig att få ut, en ny kåpa kan inte kosta så mycket på skroten.

//Maxwell
sidhabo skrev:Huggmejsel på sidan av bulten och minislägga, i lagom vinkel mot bultcentrum är ju simpel metod om det lyckas.
Fast inte med eggen mot bulten - utan så du kan slå i samma riktning som eggen !
( svårt att förklara - men meningen är ju inte att slå flisor ur bulten, använd kanterna på eggen istället )

/emwtur
emwtur skrev: Fast inte med eggen mot bulten - utan så du kan slå i samma riktning som eggen !
( svårt att förklara - men meningen är ju inte att slå flisor ur bulten, använd kanterna på eggen istället )
/emwtur
He he, detta är säkert från dina praktiska erfarenheter .... men jag fattar absolut inte vad du menar emwtur ?:-/
Aja, var och en får väl prova sig fram med huggmejseln själv .... Hela iden är ju att få bulten att röra sig i rätt riktning ... dvs skruva upp sig. Inte att spräcka den rakt uppifrån. Fast det kanske funkar också :)
Senast redigerad av 1 sidhabo, redigerad totalt 0 gånger.
sidhabo skrev:
emwtur skrev: Fast inte med eggen mot bulten - utan så du kan slå i samma riktning som eggen !
/emwtur
He he, detta är säkert från dina praktiska erfarenheter .... men jag fattar absolut inte vad du menar emwtur ?:-/
Aja, var och en får väl prova sig fram med huggmejseln själv .... Hela iden är ju att få bulten att röra sig i rätt riktning ... dvs skruva upp sig.

Bild

en bild säger mer än ......

/emwtur
Senast redigerad av 1 emwtur, redigerad totalt 0 gånger.

Lås bilen med nyckeln då åsidos&[…]

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]

Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]