Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kave
andreas_lofgren skrev:
Sant. Det konstiga är dock att man kan välja 3 liters sexa utan att det påverkar förbrukningen lika mycket :wink:
Du har aldrig hört uttrycket, man får vad man betalar för? :)
av Lövet
Det läskiga är att nuvarande bil kostade mer än den gamla (vid mitt inköpstillfälle) :x

Men BMW har ett flertal andra nackdelar som inte går att komma ifrån
De rostar
De kostar as att försäkra
Det stjäls delar från dem
De drar olja
Vissa delar är fånigt dyra (stänkskydd bak 900kr/par exempelvis)

Nästa bil blir sannolikt en 325i E90 och bytet kommer nog att ske väsentligt tidigare än vad jag egentligen planerade.
av Heden
Ja, automatlådan är nog den största felkällan.

Intressant att din BMW också började rosta, det gjorde min också, så det blev ett snabbt byte...jag avskyr rost! :twisted:

Visst är BMW dyra i försäkring, men vissa Volvos är inte helt gratis för den delen heller :???:

För att knyta ann till trådskaparens fråga, så om inte jag missminner mig var det en tråd för någon månad sedan där ngn köpt en V8 AWD -07 för ca. 240 000 kr via Volvobil. Klart prisvärt i mina ögon :D
av Travolta
Om man nu lyckas med ett kap i dessa "köpabiltider" så kan man ju lägga några kronor på detta. Riktigt mustigt ljud! :)

Originalljud:

Heico:
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Travolta skrev:Om man nu lyckas med ett kap i dessa "köpabiltider" så kan man ju lägga några kronor på detta. Riktigt mustigt ljud! :)

Det systemet kostar ca 16000kr! :)

Jag tycker att det låter perfekt med systemet som sitter från fabrik. Låter som en riktig muskel-V8! :-)-)
Användarvisningsbild
av cervino
Hej.
Har en kollega på Island som har två med V8. En XC90 V8 och en S80 V8.

XC90'n är inte särskilt pigg, kanske beroende på utväxlingen och självfallet även vikten.
S80'n är däremot kanon. Låter underbart - särskilt när den startar. Den går kanon - rapp och fin.
Däremot vet jag att den drar en hel del. Även om hans fru kör S80'n ligger den på 17.2 i snitt. Visst - de kör inte så "försiktigt" generellt på Island. Men ändå...

Kanonbil, men hiskelig förbrukning. :wink:

Mvh / Ove C
av perhall
andreas_lofgren skrev:Det läskiga är att nuvarande bil kostade mer än den gamla (vid mitt inköpstillfälle) :x

Men BMW har ett flertal andra nackdelar som inte går att komma ifrån
De rostar
De kostar as att försäkra
Det stjäls delar från dem
De drar olja
Vissa delar är fånigt dyra (stänkskydd bak 900kr/par exempelvis)

Nästa bil blir sannolikt en 325i E90 och bytet kommer nog att ske väsentligt tidigare än vad jag egentligen planerade.
Vår BMW drar inte olja men i övrigt håller jag med, kvaliteten på vår 525 -04 är inte ett dugg bättre än på nyare Volvo, varken upplevd kvalitet (den är ungefär lika plastig eller oplastig som Volvon) eller verklig kvalitet (skillnaden är att Volvo står för garantireparationer betydligt längre).

När det gäller förbrukningen håller jag helt med. BMW:n drar (med automat) ett par dl mindre än Volvon nästan oavsett typ av körning, det är svårt att komma över 1,2 med BMW:n, svårt att komma under med Volvon om man håller sig kring Stockholm eller Göteborg.

Men du kanske kommer att sakna turbon sedan?`325 e90 är en mycket bra bil och har fått mycket beröm, men en del tyskar gnäller över förbrukningen på den också (bmw-treff.de)...

När jag bytte från BMW till Volvo (gamla modellen V70 T5) tyckte jag volvon var osofistikerad men när jag byter tillbaka saknar jag volvon en aning....

PH
Användarvisningsbild
av sura56
robert7539 skrev:Hej!

Har gått och blivit sugen på s80 med v8:an, dom börjar komma ner i pris. Runt 280-300 tusen kan man nu få en fullsmetad 07:a. Har ej kört en ännu men har stor erfarenhet av bilen fast med 2,5 T motorn. Är de stor skillnad? Hur är service priserna i jämförlese med 2.5T? Soppaförbrukningen förstår jag är rätt hög.

Alla tankar och ideer uppskattas..

/Robert
Snart finns min till salu, lite bilder och info finns på Garaget.org
av robert7539
sura56 skrev:
robert7539 skrev:Hej!

Har gått och blivit sugen på s80 med v8:an, dom börjar komma ner i pris. Runt 280-300 tusen kan man nu få en fullsmetad 07:a. Har ej kört en ännu men har stor erfarenhet av bilen fast med 2,5 T motorn. Är de stor skillnad? Hur är service priserna i jämförlese med 2.5T? Soppaförbrukningen förstår jag är rätt hög.

Alla tankar och ideer uppskattas..

/Robert
Snart finns min till salu, lite bilder och info finns på Garaget.org
Varför redan sälja?, stog att du införskaffade den i december 08. Men visst va den fin, pm ett pris så kan man alltid tänka på de.
Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]