Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

borstarmicke skrev:Har hört vissa gnälla över att det piper när de står vid rödljus o bilar kör förbi framför dem... har dock bara assistans bak själv o d e ju guld...framför allt med tonade rutor...
Då får bilarna köra extremt nära. Har aldrig varit med om det...

Edit: Som det står ovan, om man kryper nääära en bil framför så piper det. Men varför skulle man göra det?
andreas_lofgren skrev:Det är säkert smidigt men behovet är ju väldigt mycket mindre än bak. 3000kr skulle det kanske kunna vara värt men inte 6000kr. Tänk på att du sannolikt inte får igen något av de pengarna när du säljer bilen i andra hand dock.
Du har verlkligen svar på allt du.. :) Kul att nån försöker.. Varför köpa bil som nån annan ska ha? Vill du ha parkassistans fram så köp. Tycker själv det är helt underbart i mitt gararge.
Hade en bmw 530 som lånebil förra veckan utrustad med assistans även framtill och jag tyckte faktiskt inte att jag hade någon som helst nytta av det.

Självklart kan det vara smidigt när det kommer en hög kant men jag tror användningstillfällena är väldigt få. I alla fall för min del.
Jag tycker detta är ett mycket bra tillbehör och kommer nog inte ha
en bil utan PDC fram. Jag har nytta av det nästan dagligen då jag
parkerar framför väggar, snöhögar, betongfundament m.m och
jag tycker det bara blir svårare och svårare att se var nosen slutar
på nyare bilar...

Mvh
Per
XC90_Executive skrev:
borstarmicke skrev:Har hört vissa gnälla över att det piper när de står vid rödljus o bilar kör förbi framför dem... har dock bara assistans bak själv o d e ju guld...framför allt med tonade rutor...

Edit: Som det står ovan, om man kryper nääära en bil framför så piper det. Men varför skulle man göra det?
Går det inte att stänga av sensorn framtill manuellt (eller åtminstone ljudet)?
Amli skrev:
XC90_Executive skrev:

Går det inte att stänga av sensorn framtill manuellt (eller åtminstone ljudet)?
Nej, det går inte. Ska man stänga av PDC så blir det både fram och bak...

Mvh
Per
piper när man står vid rödljus :lol: Nä det har jag aldrig hör förut. vad är det nu, är det 1 m eler 1,3 m framför bilen systemet ämter, o den mäter ju inte om det går för fort.
kan möjligen tänka mig att man ka få falsklarm på en fotgängare om du stannat tok nära ett övergångs ställ....
Jag har parkeringassist fram. det stämmer att denna piper imellanåt vid exempelvis rödljusen om bilar kör förbi. Likaså nu under vintern om givarna inte är helt "rena" från is, smuts osv. I och med att denna funktion är igång så fort man lägger den i D (min är automat) och kör under en viss hastghet (tror det är upp till 10km/h) så piper denna. Detta blir inte så påfallande vad gäller back assist då denna enbart går igång när man backar. Det gäller att hålla givarna rena.
Jag har även upplevt att den imellanåt piper vid lite kraftigare inbromsningar.

I grund och botten är detta en fin funktion men det kräver att man är medveten om, speciellt vintertid, att den kräver lite uppmärksamhet.
Tack för alla svaren,det är det jag gillar med detta forumet.Det lutar mer och mer mot att jag köper det,kanske skall be en kompis som jobbar på volvo att köpa paketet(det blir 600 kr billigare) så ber jag bilia att montera det,då hamnar jag på ca. 5400 kr
Mvh Slezii
Ta det monterat från fabrik istället och skit i småpengarna. Tro mig då jag fick det eftermonterat på min förra bil XC90-07, då det inte gick att få det från fabrik. Så mycket strul och falsklarmande att jag var tveksam till min nya
bil skulle ha det. men på min 70 är det inga problem.....

/C
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]