Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ngomoja
Jag har en 760 med 280-motor från 1990. Den har börjat gå allt sämre, ryker massor av svart rök, drar nu 4 liter i milen och är i stort sett okörbar, sotar kraftigt och är kraftlös. För ett tag sen var det bara efter kallstart, nu även med varm motor. Har bytt luftmängdsmätare och tempgivare (i termostathuset) och nu även satt en begagnad box (LT Jetronic, blank sak). Luftfilter, olja osv givetvis bytta, tändstiften sotar förstås igen men är lätta att rengöra. Tomgångsvarvet pendlar mellan 300 och 1200. Har även haft bilen hos en "expert" i södra Stockholm men han lyckades inte hitta felet. Han sa, att det måste vara kablarna!
Nisse
en vild chansning, det är inte så att returen till tanken är stopp i? så att den sväljer all soppa?
Tack för tipsen jag fått. Det bästa var nog att kolla om bränslereturledningen var igensatt. Det var den visserligen inte, men då kollade jag även bränsletryckregulatorn, som ju sitter precis före returledningen. Den var alltid stängd! Köpte en ny på Mekonomen (Volvo hade den inte som reservdel längre), och nu går bilen fint igen!

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]

Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]