Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

drop skrev:Har vart och tittat till mina felkoder nu i kväll och har då samma kod som förut 6805 Reglerventilen troligtvis plus att en tändspole är trasig på Cylinder 1.
Någon som vet priset på en Reglerventil (Magnetventil)
Om de är magnetventilen till turbon du menar så kostar den ca 500kr på bilia.
Jo de miständer och går ojämnt och enligt felkoderna så var det tändspole på Cylinder 1.

Har läst att många har haft problem med sina spjällhus och då fåt felkoder på tändspolarna när det har gåt ojämnt. För att göra rent det måste man ta bort det då eller hur gör man.
det viktigaste med spjällhusen är att man få i senaste mjukvaran & att man kollar så vevhusventilationen funkar korekt
Ok har du lite tips på hur jag går tillväga för att kollar så vevhusventilationen funkar korrekt.

Kan mjukvaran försvinna när man tar bort felkoder för när jag fick Emissioner Service erfordras så lämnade jag även in bilen på service och de tog bort alla felkoder men jag körde med bilen 1 vecka med Emissioner Service erfordras innan jag lämna in den och hade då inga problem att köra bilen. När jag hämtade bilen och hade kört med bilen några kilometer så tändes motorlampan igen sen körde jag inget med bilen fören på tisdagen och då gick den ojämnt som bara den så om det har hänt något när de har bytt tändstiften. Eller att mjukvaran för spjällhus har försvunnit när det tog bort felkoderna.
mjukvaran ken inte försvinna. utan mjukvara funkar bilen inte alls (tänk dig din dator utan oprativsystem)

det finns enbättre mjukvara, det är det jag försöker säga.

vevhusventilationen mäter du enklast med en finkänslig tryckmätare
Vart på Volvo i dag han trodde det var Gasspjällhuset som är trasigt eller att det är skitigt och måste ha en ny mjukvara. Jag tror det blir en ny för jag har en vit lapp på min om det är den lappen som syns framifrån man går efter. Någon som har bytt sin och vet vad en ny kostar vet inte om det är någon mening att köpa en sådan på skroten som kan gå sönder nästa vecka igen. Dom ska tita lite närmare på måndag så får jag se vad det kan vara. Efter som Volvo har haft problem med sina spjällhus med vit lapp borde ju de stå för kostnaden. (PO)
drop skrev:Vart på Volvo i dag han trodde det var Gasspjällhuset som är trasigt eller att det är skitigt och måste ha en ny mjukvara. Jag tror det blir en ny för jag har en vit lapp på min om det är den lappen som syns framifrån man går efter. Någon som har bytt sin och vet vad en ny kostar vet inte om det är någon mening att köpa en sådan på skroten som kan gå sönder nästa vecka igen. Dom ska tita lite närmare på måndag så får jag se vad det kan vara. Efter som Volvo har haft problem med sina spjällhus med vit lapp borde ju de stå för kostnaden. (PO)

Ja du har ju 1 års fabriksgaranti på din bil, så är du bara inom denna så är det ju bara att byta gratis...

även om du har vit lapp, så kan det räcka med ny mjukvara (men byter du hela spjälet så får ju även denna ny mjkvara!
Verkstan tog en titt på bilen i dag och det visade sig att en av kotakterna till en tändspole hade åkt isär lite så den hade dålig kontakt så nu går bilen jämt igen. Nu är det bara slänga dit en ny magnetventil i morgon om den kommer så kanske bilen svarar igen när man kommer upp i 3000 varv :D
Hejsan!

Första inlägget här då jag idagarna är nybliven V70XC ägare.

Upptäckte detta meddelande "Emissioner - serv. erfodras" idag, och fick genast smått panik.
Bilen i sig går som vanligt, ingen ojämn gång eller märkbar kraftförlust. Blir lite nervis när jag läser i denna tråd att det ev. kan vara turbon eller lmm!?
I instruktionsboken går ju varningslampan med "motorn" under "avgasrenings fel", så jag trodde ev. att det var något spjällhus som var skitigt eller på sin höjd lambdan. Vad tror ni om detta?
Hurfår jag fram den egentliga felkoden?

Vh Gonucku
Varierande laddtryck Volvo 940

6uur6u6r.jpg Man slår där pilen peka[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]