Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av emdor
Hej!

Nu är det så att min Volvo V70 -04 2.5T beter sig djäkligt märkligt när jag ska starta den. Den startar olika varenda gång. Visst den startar men ibland så går startmotorn 7-8 varv ibland 2-3. Ibland "hackar" bilen 2-3 gånger innan den hoppar igång. Ibland så kopplas strömmen till stereon och belysningen bort under startsekvensen så det tickar och blinkar och har sig. Ibland dör motorn direkt jag släpper nyckeln. Dock så startar den alltid när jag provar om och när den väl har gjort det så går den klockrent. Jag får aldrig några felmeddelanden osv den bara dummar sig helt enkelt. Min bilmekaniker säger att han inte hittar något fel. Men det är oftast den första starten på dagen som strular. Stänger jag av bilen efter en körd mil och startar så startar den direkt utan några problem så som jag tycker att den ska starta. Detta är min 4:e volvo och alla har alltid startat klockrent på 2:a eller 3:e varvet på startmotorn så det är ganska irriterande att behöva sitta där och verkligen lyssna och vara koncentrerad när man ska starta bilen. Jag har haft bilen i 1.5 år och problemet har funnits hela tiden. Dock så tycker jag att det blir värre när det är kallt ute.

Någon som vet vad det beror på eller har haft samma problem? Jag läste igenom alla trådar och sökte på problemet men hittade ingen med samma problem.....

Mvh

Mattias
Användarvisningsbild
av CarMan
Hej. Bra topick !!!

det lät inte så bekant det där tyver.
etferom du säger att belysningen betersig olikga så skule jag vilja prova med ny startkontakt. men det är ju en ren gissning, känner inte igen problemet alls
av emdor
Det är faktiskt riktigt irriterande att behöva sitta och vara koncentrerad varje gång man ska starta bilen, jag tycker att det bara ska vara att sätta i nyckeln och vrida om, men så är det inte för mig. Jag har provat att byta nyckel för att se så att det inte strular men kontakten mellan nyckeln och startspärren, men det verkar det inte vara, jag har slagit på och av tändningen för att verkligen se till att få upp soppatrycket men det gör ingen skillnad. Därimot så upplever jag det som att startmotorn går långsammare när det strular, och att den går snabbare när bilen startar bra. Men det känns väldigt konstigt att den kan snurra snabbt en morgon för att nästa dag sega och sen återigen snurra snabbt nästa dag. Det skulle vara lättare om något bara paja så att inte bilen startade överhuvudtaget för då skulle det vara lättare att finna problemet.....
Användarvisningsbild
av Funk
Tja, om den startar senare, samtidigt som den snurrar långsammare så låter det som spänningsfall. Om det dessutom sammanfaller med att stereon dör så är det ytterligare ett tecken på spänningsfall.

Carman, var skall man leta tycker du?

/Thomas
av emdor
Bias s60 skrev:kolla alla celler i batteriet, el prova ett annat batteri.
Jag är ganska säker på att det inte är batteriet eftersom att det kan skilja så mycket på starten 2 dagar i rad utan att jag har kört någon längre sträcka samt att strulet har pågått i minst 1.5 år. Om det var batteriet så borde jag ha samma symtom varje dag men det har jag inte eller så borde batteriet ha dött vid det här laget.
Användarvisningsbild
av CarMan
går startmotorn saktare så bör det inte vara tännings låset / startkontakten.

vist kan det var ett batteri, det kan vi vara "skräp" i botten eller på platerna.
det kan ju också vara så att du ibland har nått som drar ut batteriet.

om den går sekt att starta, gör den det upprepade gånger, om du försöker lera gånger i rad? (kan ju även prova att göra det flera gågner irad, men avbryta innan bilan startar för att se om den är lika dan varje gång)
av emdor
drop skrev:Kan det inte vara tändningslåset som strular att du får dålig kontakt.
Om jag hade dålig kontakt så skulle inte bilen reagera när jag vrider om nyckeln men det gör den. Det största problemet är ju att den startar aldrig efter samma mönster 2 gånger i rad och det är djäkligt märkligt.
av emdor
CarMan skrev:går startmotorn saktare så bör det inte vara tännings låset / startkontakten.

vist kan det var ett batteri, det kan vi vara "skräp" i botten eller på platerna.
det kan ju också vara så att du ibland har nått som drar ut batteriet.

om den går sekt att starta, gör den det upprepade gånger, om du försöker lera gånger i rad? (kan ju även prova att göra det flera gågner irad, men avbryta innan bilan startar för att se om den är lika dan varje gång)
I morse när jag startade bilen så gick den väldigt segt och motorn liksom försökte tända men gick inte igång. Jag släppte nyckeln efter 4-5 varv på startmotorn och provade om. Den gick återigen segt och precis när jag vred om nyckeln så slocknade stereon och belysningen med ett klick, några hundradelar senare så tänds allt igen och startmotorn börjar snurra och efter några halvhjärtade tändningar så gick motorn igång på 3-4 varvet. Jag kör min äldsta dotter till skolan c:a 500 meter. Stannar bilen går in och lämnar henne. Går tillbaka till bilen och startar den. Nu är startmotorn piggare. Den hoppar iofs inte igång förän varv 5 på startmotorn men inga hostningar eller spänningsfall. Lämnar min dotter nummer 2 på dagis efter att jag har kört c:a 2.5 kilometer. Nu startar bilen klockrent på 3:e varvet. Åker till jobbet och jobbar. Klockan 16:00 startar jag bilen. Startmotorn går lite halvsegt och bilen segar igång på c:a 1000 varv altså ingen "brum" och mätaren går upp till 1500 varv och stannar där en stund som den ska göra. Jag trampar till på gasen och då går den upp och ställer sig på 1500 varv en liten stund för att sedan falla ner till c:a 800-900 varv. Jag kör c:a 700 meter och går in i en butik och köper en pryl som jag behöver. Går ut och startar bilen och den startar helt klockrent på andra varvet på startmotorn.

Som ni förstår så blir jag inte riktikt klok på denna bilen och starten av den. När bilen är igång så går den klockrent.

Skulle det vara batteriet så borde bilen bli segare och segare för varje gång för bilen drar ju mer än vad den laddar på några hundra meter....
XC40 P6 Recharge

Tittar på en nyare elbil till familjen men[…]

Vägmätare saknas

Nere till vänster står det 23.3 km, ---[…]

Hade problem med att mobilen kopplade bort handsfr[…]

Kanon tack. Har lagt beställning hoppas det f[…]