Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tomas L skrev:Pratat med min kontakt: Om man man är intresserad av en XC60 D5 med 185hk motorn så kan man nu köpa lagerbilar med 6% + 20 tkr rabatt. Volvo "offentliggjorde" ju för några dagar sedan den nya 205 hk D5:an som kommer i produktion v20 i XC60/XC70, leverans någon gång till sommaren om man är tidig att beställa. :)

Tyvärr så verkar det inte bli någon powershift till dessa modeller i år. :(
Låter inte som någon ny rabatt, 6% + 20tkr = 9% och det har man ju kunnat få hela tiden.
Användarvisningsbild
av Tomas L
VolvoB20 skrev:
Tomas L skrev:Pratat med min kontakt: Om man man är intresserad av en XC60 D5 med 185hk motorn så kan man nu köpa lagerbilar med 6% + 20 tkr rabatt. Volvo "offentliggjorde" ju för några dagar sedan den nya 205 hk D5:an som kommer i produktion v20 i XC60/XC70, leverans någon gång till sommaren om man är tidig att beställa. :)

Tyvärr så verkar det inte bli någon powershift till dessa modeller i år. :(
Låter inte som någon ny rabatt, 6% + 20tkr = 9% och det har man ju kunnat få hela tiden.
Om bilen kostar 400 tkr så är 6% = 24 tkr, det plus 20 tkr till ger 44 tkr rabatt, det blir 11%. Det går säkert att få lite bättre än så med lite förhandlande, men då får man inte välja utrustning själv utan acceptera det som finns på lagerbilarna. (Många var utrustade med Summum) Jag tycker inte att det är intressant, så bra är inte rabatten, om det blir Volvo så vill jag ha nya D5:an och fritt kunna välja de tillval som jag vill ha.
av Amli
Tomas L skrev: Volvo "offentliggjorde" ju för några dagar sedan den nya 205 hk D5:an som kommer i produktion v20 i XC60/XC70, leverans någon gång till sommaren om man är tidig att beställa. :)
(
Jag har helt missat att det är bekräftat att även AWD modellerna är klara för nya D5:an. Är det din kontaktperson som har berättat det eller finns det att läsa mer info någonstans?
av Fjellström
Om bilen kostar 400 tkr så är 6% = 24 tkr, det plus 20 tkr till ger 44 tkr rabatt, det blir 11%. Det går säkert att få lite bättre än så med lite förhandlande, men då får man inte välja utrustning själv utan acceptera det som finns på lagerbilarna. (Många var utrustade med Summum) Jag tycker inte att det är intressant, så bra är inte rabatten, om det blir Volvo så vill jag ha nya D5:an och fritt kunna välja de tillval som jag vill ha.[/quote]

Jo jag håller med dej ska man lika köpa en ny bil vill man ju ha den senaste tekniken. Sen står man väl på verkstaden o svär för man köpte första året med ny motor :)
Användarvisningsbild
av Tomas L
Amli skrev:
Tomas L skrev: Volvo "offentliggjorde" ju för några dagar sedan den nya 205 hk D5:an som kommer i produktion v20 i XC60/XC70, leverans någon gång till sommaren om man är tidig att beställa. :)
(
Jag har helt missat att det är bekräftat att även AWD modellerna är klara för nya D5:an. Är det din kontaktperson som har berättat det eller finns det att läsa mer info någonstans?
Nej, inte vad jag vet. Det är samma uppgift som jag fick redan före jul då det började ryktas om den nya D5.an, denna gång pratade han även med en person högre upp i organisationen som bekräftade detta. XC60/XC70 med nya D5:an bör gå att beställa ungefär v.14.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tomas L skrev:
Amli skrev:
(
Nej, inte vad jag vet. Det är samma uppgift som jag fick redan före jul då det började ryktas om den nya D5.an, denna gång pratade han även med en person högre upp i organisationen som bekräftade detta. XC60/XC70 med nya D5:an bör gå att beställa ungefär v.14.
Fick samma uppgift som du, beställningsbar från ca v.14 och produktion från v 20-24 och det är modellår -10 som gäller.

Däremot sade han att det praktiken innebar att man tidigast kunde hämta ut den klar hos handlaren efter semestern om du inte skulle ha tur som en tokig......

Så det får väl bli hyrbil eller något annat i några månader från mars....
Användarvisningsbild
av Tomas L
VolvoB20 skrev:Däremot sade han att det praktiken innebar att man tidigast kunde hämta ut den klar hos handlaren efter semestern om du inte skulle ha tur som en tokig......

Så det får väl bli hyrbil eller något annat i några månader från mars....
Det låter trist och samtidigt märkligt. Har Volvo sagt upp så många anställda så att de knappt klarar produktionen? Stänger de fabriken helt under semestern? Leveranstiden har varit runt 8 veckor på en XC70, beställer man v.14 skulle den i så fall vara klar i slutet av maj. Om leverans sker först i augusti så skulle det innebära v.31-32, d v s nästan 18 veckors leveranstid... ?:-/

Nu kan det iofs passa bra då det ger min kollega med B-kort lite respit och han kan dra husvagnen med gamla bilen på semestern. Men själv vill jag ha bilen före semestern :!:
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det låter konstigt att man inte skulle kunna få den innan semestern.

Beställde en C70 MY09 förra året precis innan MY-bytet. Fick den ändå innan sommarn. Med nya grejer i som bara finns på MY09.
Användarvisningsbild
av Funk
Snackade med en man som har en av de första interna bilarna med nya D5, han var mycket nöjd.. Påstod att den nya motorn (med hans körsätt) var nere någonstans på 0,65 mot ca. 0,8 för den gamla i likadan bil. Växellådan (aut) är programerad för att växla upp tidigare och snabbare. Vridet kommer jämnare och tidigare, och den går som ett troll när så krävs..
Utseendemässigt såg det ut ungefär likadant som tidigare under huven, färgen på motorkåpan är det enda som uppenbart skiljer. Några slangar och burkar har tillkommit, och turboinstallationen ser större ut, vilket inte är så förvånande.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
Tomas L skrev: Det låter trist och samtidigt märkligt. Har Volvo sagt upp så många anställda så att de knappt klarar produktionen? Stänger de fabriken helt under semestern?
Rent generellt så stänger de svenska fabrikerna alltid helt under semestern, hur Belgarna gör vet jag inte..
Anledningen till de långa leveranstiderna på XC60 kan möjligen vara att den säljer förbaskat bra. Trots att alla varianter inte är beställningsbara för privat kund i Europa så ligger det troligen redan förordrar för marknader där vagnen skall introduceras. Och med USA som exempel så bygger man vagnar och håller i lager i mycket stor utsträckning. Kön är alltså redan lång...
Och tyvärr så är det inte så att man bara kan "skruva upp takten" även om skulle vilja det, det finns underleverantörer och annat som har hyggligt långa ledtider för att öka produktionen. Fabrikerna bygger ju dessutom en mix av vagnar som inte kan ruckas på hur som helst.
Att ingen vet hur den ekonomiska framtiden ser ut hjälper ju inte heller, ingen vill ha (framförallt betala för) den överkapacitet som krävs för att ta hand om de toppar i försäljningen som kommer av en ny "het" modell eller variant, den effekten kan dö ut ganska snabbt...

/Thomas
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 32

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]

Laga rost Göteborg?