Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Blommen83
hej..har funderat på att montera dit en dumpventil på min bil (s70 2,4t -99)...och jag har kikat runt lite men inte fått klarhet i vad jag ska använda för typ..öppen..osv.. någon som vet vad man ska använda?
Användarvisningsbild
av Ticken
googla lite eller läs på TPC forumet, där finns det rätt många som sitter i samma sits som du. även här finns det säkert trådar om detta.
dock har jag inte riktigt tid just nu å söka åt dig :) men ere lmm du har på den så ska du ha återcirkulerande, annars öppen.
kolla som sagt runt lite så kommer du hitta mkt info!

lycka till!

/Turbo+
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Trodde att alla turbo's hade originalmonterade dumpar???? Sitter väl en återcirk. inbyggd i aggregatet på de flesta, det gör det på min T5:a iaf.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
kebabpizza skrev:Trodde att alla turbo's hade originalmonterade dumpar???? Sitter väl en återcirk. inbyggd i aggregatet på de flesta, det gör det på min T5:a iaf.
Det sitter en avlastningsventil (="dump") på turbomodellerna som är integrerad i turbon. Dessa är återcirkulerande man går att bygga om till öppen om man nu vill det.´Ang öppen eller återcirkulerande så spelar det ingen roll, det är mer ett ideologiskt val än ett praktiskt. Talet om att "om du har lmm så måste du ha återcirkulerande" är en sanning med modifikation.
Om man nu ska engagera sig i att byta till någon annan så innebär monterinegn en del jobb, oavsett vilken variant man väljer. Sen finns det ju en uppsjö modeller som man får välja på beroende på vad man har för krav.
Användarvisningsbild
av Dobermann
Har aldrig förstått vitsen med att köra med öppen dump på tex 850/x70, det enda man gör är att dumpa redan uppmätt luft vilket gör att bilen går sämre...
Användarvisningsbild
av Ticken
Exakt, det var det jag var lite inne på. Faktum är att min 940 går så illa med öppen dump att den knappt går att köra.
Och min gissning är att strådskaparen kanske är ute efter lite ballt dumpljud? Sätt då dit ett öppet filter så ska du se att det låter lite coolare..
det är mitt tips..

/Turbo+
Turbo+ skrev:Exakt, det var det jag var lite inne på. Faktum är att min 940 går så illa med öppen dump att den knappt går att köra.
Jo, men jämförelsen med 940in blir rätt dålig då den har ett äldre sprut med andra förutsättningar. Va likadant med min 740T för övrigt, va mycket fipplande innan jag fick det att funka. 850in däremot börjar närma sig 8000 mil (provat 3st olika) med öppen pysåfnys utan minsta bekymmer.

Men på 850 / X70 med 4.3/4.4/ME7 är det en helt annan historia tack vare fuel-cut'n. De enda jag vet som haft bekymmer med öppen är dem som inte justerat dem rätt.

Sen kan man ju köra utan dump med, men det är en helt annan diskussion.

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]